Rozhodování v komplikovaném prostředí velké firmy

Menší problémy a otázky, které je potřeba rozhodnout rychle, obvykle žádnému manažerovi nedělají problém. Nalezení rychlých odpovědí na každodenní nebo nepříliš zásadní otázky je samozřejmostí a všichni víme, že tato rozhodnutí můžeme učinit. 

Když však pracujete ve větší společnosti, náhle si přestanete být jistí. Když jde o velký projekt, může se rozhodování zkomplikovat.

Ilustrační snímek

Aby rozhodování neskončilo tragicky

Obdobný problém celkem nedávno vedl ke skutečné tragédii. Vědci, kteří měli potřebné znalosti týkající se letů do vesmíru, věděli, že to zatím není zcela bezpečné. Věděli, že raketoplán zatím není připraven. Nicméně rozhodnutí bylo přijato na vyšších místech, kde povědomí o bezpečnosti nebylo dostatečné. A následovala katastrofa, jak všichni víme.

Autor článku na webu management-issues.com přemýšlí, proč vlastně sám rozhoduje, když je vždy někdo nad ním. Někdo, kdo má větší pravomoci a kdo nakonec může kterékoli jeho rozhodnutí změnit a nahradit. Jeho původní rozhodnutí tak může být zbytečné. Proč se tedy vůbec snažit a zjišťovat všechny dostupné informace pro co nejlepší rozhodnutí, když stejně může být nakonec nahrazeno? Tento pocit je relativně častý v organizacích, ve kterých je několik úrovní rozhodovací moci.

Nedostatek informací

Zodpovědnost přidělujte opatrně. Myslete na to, že lidé dole velmi často vědí nejlépe, o čem vlastně celý váš byznys je. Jejich návrhy a teorie proto pro vás mohou být velmi užitečné. Pokud budou rozhodovat jen ti v nejvyšších patrech organizační struktury, budou rozhodovat lidé, kteří možná nemají přesné informace. K vašim kolegům, kteří jsou úplně nejvýše a kteří mají nejvíce rozhodovací pravomoci, se často dostanou pouze střípky informací.

-jk-

Zdroj: Management Issues - britský portál s novinkami, analýzami a názory z oblasti managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Issues