Připravte se na otázky a odpovědi

Ilustrační snímek

Závěrečná část prezentace věnovaná otázkám a odpovědím může rozhodit i zkušené spíkry. Pokud ji totiž nezvládnou, publikum bude odcházet s nepříjemným pocitem a pochybami. Jak se tomu vyhnout? V první řadě si uvědomte, že je na spíkrovi, aby měl situaci pevně v rukou. Publikum může klást nepříjemné a neočekávané otázky, spíkr se však vždy rozhoduje, jak odpoví. Měl by odpovídat stručně a přímo, neplést si odpovědi s dalšími prezentacemi. Pět následujících tipů, jak zvládnou otázky a odpovědi v rámci prezentací, publikoval server HR Communication.

Neskončete hned po otázkách

U většiny prezentací přicházejí otázky a odpovědi až na konci. To však může publikum odvést od hlavního sdělení celé prezentace a nechat je odejít s myšlenkou na něco zcela okrajového. Až tedy skončí otázky, zakončete prezentaci krátkým shrnutím toho nejdůležitějšího.

Připravte se na otázky

Zkuste ještě před prezentací promluvit se svým publikem a zeptat se, co je v souvislosti s daným tématem nejvíce zajímá. Brzy zjistíte, že se u každé prezentace na jedno téma bude opakovat přibližně deset stejných otázek. Každou z nich si připravte vždy několik variant odpovědí a nacvičte si, jak odpovědi podat přesvědčivě.

Opakujte otázky

Spíkr by měl opakovat vyřčené otázky proto, aby je všichni slyšeli. Zároveň by je měl také parafrázovat vlastními slovy, aby si ověřil, že jim opravdu rozumí. Dostanete se tak k jádru věci a nebudete ztrácet čas odpovídáním na okrajové záležitosti. Pokud odpověď neznáte, přiznejte to. Působí to mnohem důvěryhodněji, než když si něco vymyslíte a pak se na to přijde. Raději slibte, že odpověď zjistíte a sdělíte později. Můžete se také zeptat rovnou publika, zda někdo nechce odpovědět.

-kk-

Zdroj: HR Communication - americký server věnovaný HR a interní komunikaci
Zobrazit přehled článků ze zdroje HR Communication