Na následující nejčastější mýty o projektovém managementu upozornil server Project Times.
1. Projekt může řídit prakticky kdokoli
Aby někdo mohl úspěšně řídit projekt, musí mít a zároveň umět používat v praxi potřebné znalosti, dovednosti a nástroje. Potřebuje alespoň základní školení. Připomeňme si předpoklady úspěšného řízení projektů.
2. Manažer projektu musí být specialista v daném oboru
V první řadě to musí být expert na projektové řízení. Pokud je zároveň i odborníkem na odvětví, v němž se projekt realizuje, může to pomoci, ale není to základní předpoklad výkonu práce projektového manažera. Jako experti jsou v projektovém týmu jiní lidé.
3. Dobrý specialista bude dobrý manažer
Tzv. haló efekt spočívá ve zkresleném posuzování lidí podle prvního či nejsilnějšího dojmu. Ve firmách se často projevuje v předpokladu, že dobrý specialista v určitém oboru bude stejně dobrý i v případě povýšení na manažera projektu. Většinou to však nefunguje.
4. Dokumentace je zbytečná
Tento mylný předpoklad často mají nejen manažeři, ale i členové týmů. Když jim někdo oponuje, argumentují tím, že se dokumentace dodělá později, k čemuž však nikdy nedojde. Každý projekt potřebuje dokumentaci, jejíž obsáhlost závisí na povaze, velikosti a složitosti projektu. Někdy může být velmi stručná, ale nesmím zcela chybět.
5. Nejlepší jsou agilní metodiky
Žádná metodika projektového řízení není dobrá nebo špatná. Vhodnou metodiku je třeba vždy vybírat s ohledem na požadavky projektu.
-kk-