Jaké interpersonální dovednosti by rozhodně neměly chybět projektovým manažerům? Na tuto otázku se v nedávném článku zaměřil server pmhut.com. Identifikoval jich jedenáct.
1. Leadership
Lídr umí využít silných stránek jednotlivců pro úspěch týmu. Inspiruje tým svou vizí.
2. Budování týmu
Každý tým potřebuje lídra, který jej dokáže rozvíjet, aby mohl podávat patřičné výkony. Znamená to komunikovat o vašich očekáváních, umět řešit konflikty a místo obviňování za vznik problémů navrhovat řešení.
3. Individuální motivace
Projektový manažer by měl vědět, co motivuje jednotlivé členy jeho týmu a na základě toho vytvořit strategii odměňování.
4. Komunikační dovednosti
Úspěch každého projektu stojí na komunikaci. Vyplatí se proto dodržovat komunikační plán a počítat v něm také s možnostmi, jako jsou kulturní odlišnosti a rozdílné styly komunikace.
5. Schopnost ovlivňování
Projektový manažer by této schopnosti měl využívat v dobrém slova smyslu – k lepšímu fungování týmu a celé organizace.
6. Rozhodování
Je třeba nalézt správnou rovnováhu mezi samostatným rozhodováním manažera a zapojením týmu.
7. Znalost prostředí z pohledu kultury a politiky
Žádný projekt nevzniká ve vakuu. Manažer musí znát diverzitu konkrétního prostředí a umět ji využít ve prospěch věci.
8. Vyjednávání
Základem úspěšného vyjednávání je vědět, co chcete a důkladně naslouchat druhé straně, abyste mohli zjistit, co chce ona. Pak teprve budete moci najít nejlepší řešení pro obě strany.
9. Schopnost důvěřovat
Projektový tým musí stát na důvěře. Manažer by měl být schopen dát členům dostatečnou flexibilitu k tomu, aby mohli plnit své cíle tak, jak umějí nejlépe.
10. Řízení konfliktů
Projektový manažer by měl chápat konflikty jako příležitosti a umět je přetvořit v týmová cvičení zaměřená na hledání nejlepších možných řešení.
11. Koučování
Každý člen týmu by měl cítit, že může využít svůj plný potenciál. K tomu může posloužit formální či neformální koučink.
-kk-