Hodnocení rozvoje vůdcovství je složitý proces. Je třeba umět klást správné otázky a ujasnit si očekávání a výstupy. Odborníci z amerického Centra pro kreativní vůdcovství nabízejí následující rady.
Jste-li manažer posílající své lidi do programu rozvoje vůdcovství, položte si tyto otázky, abyste lépe porozuměli jeho účelu a hodnotě:
- Jak si představujete efektivní program rozvoje vůdcovství? Jak poznáte, že je efektivní?
- Jak můžete vědět, že to, co děláte, dospěje k očekávaným výsledkům?
- Jak budete strukturovat hodnocení?
- Jak můžete vyhodnotit výhody programu pro celou komunitu, investujete-li do jednotlivců?
- Jaká je návratnost investic pro jednotlivce a ruku v ruce s tím i pro celou komunitu?
- Jak budete měřit výsledky?
- Je váš program skutečně nezbytný? Naplňuje skutečné potřeby?
- Jak budete sestavovat krátkodobá hodnocení u dlouhodobých iniciativ?
Pokud jste zapojeni do návrhu a hodnocení programu rozvoje vůdcovství, budete si chtít vyjasnit detaily a metodologie, ale také prozkoumat širší souvislosti. Klíčové otázky, které byste měli týmově diskutovat, zahrnují následující:
- Jak můžete vědět, že příslušné programy přinesou změny pro jednotlivce, organizace i celé komunity?
- Co funguje a co naopak nefunguje?
- Jaké jsou nejlepší postupy?
- Proč vytváříte hodnocení? Jaký je jeho širší smysl?
- Pro koho vytváříte hodnocení a jak to ovlivní otázky, které si budete pokládat a metody, které použijete?
- Na co se neptáte, ale měli byste se ptát?
- Na co se bojíte zeptat, protože nevíte, jak naložit s odpověďmi?
- Jak budete řídit mocenské vztahy, které jsou nedílnou součástí hodnocení?
- Co zhodnotí vaše hodnocení?
-kk-