Dávat a brát: Adam Grant o úspěchu a smyslu práce

Ilustrační snímek

Lidé se po generace soustředili na individuální předpoklady úspěchu, mezi které patří především nadšení, tvrdá práce, talent a štěstí. Dnes však úspěch stále více závisí na tom, jak dokážeme jednat a spolupracovat s ostatními. Úspěch vychází z interakcí mezi třemi typy lidí – dárci, směnárníky a příjemci. Pokud si myslíte, že nejúspěšnější jsou příjemci, mýlíte se. Je to mu zcela naopak. Největších úspěchů dosahují dárci, kteří pomáhají ostatním, aniž by za to něco očekávali. Existuje o tom řada vědeckých důkazů podložených praxí ve firmách.

To je stručné shrnutí obsahu světově úspěšné knihy Adama Granta s názvem Give and Take: Why Helping Others Drives Our Success (v češtině Dávat a brát, BizBooks, 2013). Adam Grant je nejmladším profesorem americké Wharton School při University of Pennsylvania, kde se věnuje organizační a manažerské psychologii. Kniha Dávat a brát se stala bestsellerem v žebříčku deníků New York Times a Wall Street Journal a jako jednu z nejlepších knih v oboru managementu a obchodu ji doporučuje i časopis Fortune nebo Harvard Business Review.

3 mýty o smyslu práce

S úspěchem v práci souvisí také smysl, který ve své práci vidíme. A právě tématu smyslu práce se Adam Grant věnoval ve svém nejnovějším článku na síti LinkedIn. Začíná vysvětlením, že největší smysl lidé vidí v práci lékařů, duchovních nebo učitelů. Tato povolání pomáhají vyvrátit několik mýtů o smysluplnosti práce.

1. Smysl práce závisí na tom, kde pracujeme

Ve skutečnosti lze smysl práce najít bez ohledu na to, pro jakou firmu pracujete. Lékař může být úspěšný v mnoha různých nemocnicích stejně tak jako učitel v mnoha různých školách. To, že zrovna nepracujete pro Google nebo Apple, nevadí.

2. Smysl má pouze znalostní práce

Nežijeme v době znalostní ekonomiky, jak se mnozí mylně domnívají. Žijeme v době služeb a právě ve službách je smysl naší práce. Smyslem práce je posloužit a umožnit smysluplnější život ostatním.

3. Smysl práce se odvíjí od vizionářského šéfa

Ne každý může pracovat pro silného a charismatického lídra. To ale nijak nevadí. Smysl práce neudává lídr, ale lidé, kteří ji dělají.

Kniha

GRANT, ADAM: Give and Take: Why Helping Others Drives Our Success. New York: Penguin Books, 2013. 320 s.

GRANT, ADAM: Dávat a brát: Skrytá dynamika úspěchu, Praha: BizBooks, 2013. 312 s.

-kk-

Zdroj: LinkedIn Pulse - blogovací platforma sociální sítě LinkedIn
Zobrazit přehled článků ze zdroje LinkedIn Pulse

Články v sérii

Aktuální

Dávat a brát: Adam Grant o úspěchu a smyslu práce

Aktuální

Adam Grant vydává novou knihu o překvapivém uvažování úspěšných lidí