Koučování již dnes není jen doménou nejvyšších manažerů, s kouči spolupracují i střední a nižší manažeři. Spolu s tím, jak přibývá koučů, je však stále obtížnější vybrat si toho pravého pro rozvoj vašich konkrétních manažerských dovedností. Jak tedy postupovat?
Ze všeho nejdříve si jasně určete, v čem konkrétně chcete pomoci. Nepleťte si koučink s poradenstvím. Pokud chcete najít strategického experta, který vás provede důležitými rozhodnutími za účelem zlepšení výkonnosti vašeho oddělení či firmy, najměte si poradce. Chcete-li rozvíjet své vůdcovské dovednosti, hledejte specialistu na executive nebo leadership koučink.
Váš kouč by měl mít alespoň pět let praktických zkušeností s koučinkem, délka praxe však není jediné důležité kritérium. Především by vás měly zajímat konkrétní výsledky, kterých pomohl dosáhnout svým dosavadním klientům. Seznamte potenciálního kouče s oblastí, kterou chcete rozvíjet a zajímejte se, jaký postup by zvolil. Dejte na svou intuici.
Kouč by měl také rozumět světu vaší práce, případně být ochotný rychle se s ním blíže seznámit. Zajímejte se, v jakých odvětvích řeší podobné úkoly, jako by měl řešit u vás. Dále posuďte navrhovaný časový rozvrh vaší spolupráce a výsledky, kterých se vám má dostat. Smlouva s koučem by měla být uzavřena alespoň na dobu šesti měsíců a měla by zahrnovat různé vzdělávací nástroje včetně 360stupňové zpětné vazby.
Velký důraz klaďte na zachování důvěrnosti informací, které svému kouči sdělíte. Jasně se předem domluvte, co bude kouč reportovat vašemu nadřízenému a HR. Kouč by měl být připraven sdílet to, co říká on svému svěřenci, nikoli naopak. Nepodceňujte ani vaše osobní pocity a „chemii“ mezi vámi a potenciálním koučem. Vyhovuje vám jeho styl komunikace? Můžete mu věřit? Vaše spolupráce nemůže být úspěšná, když se svému koučovi neotevřete.
-kk-