1. Poslouchejte
Mnoho lidí podceňuje sílu aktivního naslouchání, ačkoliv ve skutečnosti je pozorné naslouchání vašim kolegům zásadním faktorem efektivní komunikace. Bez vynikajících poslechových dovedností nemůžete zkrátka efektivně komunikovat, a naopak můžete dlouhodobě čelit neshodám. Nebuďte v komunikaci pasivní, dejte najevo druhé straně, že ji skutečně vnímáte. Reagujte, potvrzujte tvrzení, dávejte zpětnou vazbu – verbálně i neverbálně.
2. Veďte otevřené schůzky
Otevřená setkání dávají všem zúčastněným příležitost chopit se na chvíli pomyslného mikrofonu a vyjádřit své názory a myšlenky v týmu. Taková aktivita však vyžaduje zapojení a konkrétní stimuly, které ostatní povzbudí k aktivitě. Dejte lidem prostor, vyzývejte je k akci.
3. Komunikujte s humorem
Jaký je rozdíl mezi lidmi a umělou inteligencí? Lidé jsou emotivní a kreativní. Využijte to! Díky odlehčené konverzaci můžete utužovat vztahy se svými kolegy. S takovými lidmi se vám pak i lépe pracuje. Máte k nim více důvěry a lépe vnímáte také jejich konstruktivní kritiku. Je to dobrý nápad udržovat rovnováhu mezi profesionalitou a vlastní osobností. Nad tím vůbec nepochybujte.
4. Posílejte potvrzovací emaily
Zatímco společnosti stále více pracují na různých komunikačních platformách, jako jsou Zoom a Slack, k udržení úrovně profesionality byste měli zasílat potvrzovací e-maily. Opakujte do emailové komunikace závěry vaší diskuze tak, aby existovala jasná evidence vaší práce. Pokud plánujete hovor nebo schůzku, můžete také odeslat potvrzovací e-mail a přidat jej do svého kalendáře, abyste se vyhnuli případným chybám. Ano, e-maily se ve světě nových technologií mohou jevit jako zastaralé, ale neznamená to, že nejsou stále efektivní.
5. Buďte dochvilní a plánujte
Plánujte průběžně 1:1 setkání se svými lidmi i v online prostředí a buďte vždy dochvilní. Nic nekřičí neprofesionalitou víc, než když někdo chodí na schůzky pozdě. Nedělali byste to, kdyby to bylo tváří v tvář, takže to nedělejte ani online.
Zároveň si jasně vyhraďte čas při práci z domova, kdy jste dostupní pro ostatní a kdy naopak potřebujete pozornost soustředit čistě na vaše úkoly. Seznamte s vaším plánem jasně váš tým a kolegy, aby vám pomohli udržet vaši efektivitu.
6. Povzbuzujte a dávejte zpětnou vazbu
Můžete být kritičtí, ale musíte být konstruktivní. Nikdo neocení, že je jeho práce kritizována bez relevantní zpětné vazby. Zejména při diskuzi v online prostoru si dejte skutečně záležet na tom, aby bylo vaše hodnocení srozumitelné tak, jak bylo zamýšleno. Nabídněte platné důvody a návrhy. Vy a vaši kolegové jste tým, proto jste také zodpovědní za vzájemnou podporu a povzbuzení. Svůj názor můžete vyjádřit laskavě, ohleduplně, přitom stále efektivně a účelně komunikovat.
-bb-