Zaměstnanci pracující na různých projektech se nezřídka stávají projektovými manažery, aniž by o to původně usilovali nebo se cítili dostatečně připraveni na manažerskou roli. Co tedy dělat, když se „nečekaně“ stanete manažerem? Článek na serveru Careerbuilder.com shrnul 12 doporučení pro začínající manažery následovně:
1. Najděte si vzor. Určitě máte ve svém okolí někoho, koho považujete za dobrého manažera.
2. Buďte v klidu. Vnímejte manažerskou příležitost jako možnost růst.
3. Uvědomte si, co znamená být manažerem. Nejde jen o papírování a kontrolování lidí. Budete se muset učit za chodu a budete dělat chyby.
4. Využijte silné stránky svého týmu. Budujte jej tak, aby každý mohl využít toho, co umí nejlépe.
5. Nevěřte mýtu o tom, že jako vůdce se člověk musí narodit. Vůdcovským dovednostem se můžete učit.
6. Mluvte se svým týmem. Upřímnost patří k nejsilnějším manažerským nástrojům.
7. Komunikujte efektivně. Snažte se méně mluvit a více naslouchat svým lidem.
8. Ukažte své srdce. Když lidé uvidí vaše nejlepší záměry, více vás podpoří.
9. Požádejte o školení. Ukažte zaměstnavateli, že svou roli berete zodpovědně a chcete se vzdělávat.
10. Učte se delegovat. Musíte se naučit zbavit detailů, kterým jste se doposud museli věnovat.
11. Pomáhejte svým lidem dosahovat úspěchu. Nehleďte jen na to, zda dělají svou práci, ale také na to, aby měli příležitost růst a byli za svůj přínos odměněni.
12. Přihlaste se do místní knihovny. Seznamte se s novou slovní zásobou, odbornou literaturou a novinkami, které hýbou světem managementu.
-kk-