Naše postavení v oboru je stále více udáváno tím, jak se prezentujeme na sociálních sítích. Zajímavý článek na toto téma publikoval nedávno na síti LinkedIn uznávaný britský odborník na firemní výkonnost a autor řady odborných knih a článků na toto téma Bernard Marr. Shrnuje v něm své zkušenosti s využitím sociálních sítí v posledních dvou letech.
Bernardu Marrovi se za dva roky podařilo dostat do fáze, kdy se s ním chce spojit v průměru 300 lidí denně. Řízení své online sítě kontaktů věnuje přibližně hodinu týdně a považuje to za užitečně strávený čas, který mu pomáhá získávat zajímavé znalosti a příležitosti. Pro rozvoj kvalitní sítě kontaktů prostřednictvím sociálních médii doporučuje následující kroky.
Vyberte si vhodné sítě
Začněte s největšími a nepopulárnějšími sítěmi – Facebook, Twitter, LinkedIn a YouTube. Specifické obory pak mají i své menší, ale za to odbornější sítě, které byset měli prozkoumat. Bernardu Marrovi jako odborníkovi na firemní poradenství se nicméně nejvíce osvědčil LinkedIn a Twitter.
Představte se
Základem profesionální prezentace na internetu je profesionální profil. Potenciální zákazníci, zaměstnavatelé nebo kolegové, kteří navštíví váš profil, by měli v první řadě vidět profesionální fotografii. Hned pod ní by pak měl být výčet vašich úspěchů bez zbytečných klišé, jako je „jsem vysoce motivovaný“ nebo „jsem zaměřený na výsledky“.
Budujte kontakty
Nebojte se sledovat příspěvky zajímavých lidí ani sami zahajovat diskuse. Pokud chcete lidi, kteří vás zajímají, přímo oslovit, neposílejte jim obecné žádosti o spojení. Buďte konkrétní a osobní – stejně jako v reálném životě.
Pravidelně zveřejňujte zajímavý obsah
Alespoň jednou týdně o sobě dejte vědět. Zveřejňujte krátké informace o tom, na čem zajímavém zrovna pracujete nebo publikujte články s vlastními postřehy z praxe. Vstupte do relevantních oborových skupin a sledujte diskuse. Dávejte si ale pozor na šíření reklamy a obchodních nabídek. Těch si lidé všimnou okamžitě a přestanou vás sledovat.
Nemíchejte osobní záležitosti s pracovními
Informace z osobního života, které se netýkají vaší práce, omezte na minimum. Chcete-li se dělit i o své osobní záležitosti, zřiďte si pro to samostatný profil, kde budete mít své soukromé kontakty. Bernard Marr například používá LinkedIn a Twitter pouze pracovně. Pro osobní kontakty mu slouží Facebook.
Pokud jde o obsah vašich příspěvků, držte se zkrátka témat z oboru, v němž se chcete profilovat. Měřte výsledky pomocí statistik návštěvnosti vašich profilů či stránek, na které odkazujete, v návaznosti na čtenost článků a dalších zveřejněných informací. Testujte, co funguje a co ne.
-kk-