Holokracie: Firma postavená na sebeřízení
Vedle Google je online prodejce obuvi, oblečení a módních doplňků Zappos další společnost, která byla proslulá svou jedinečnou kulturou. Chtěla dělat lidi šťastnými a zacházela se zaměstnanci i zákazníky jako s rodinou. Proslavila se právě tím, že ze své firemní kultury udělala přednost a něco, co jí přinášelo velkou hodnotu.
V roce 2012 však v Zappos zavedli holokracii. Jde o systém řízení, který byl původně zaveden v jedné softwarové společnosti. Cílem tohoto systému je odstranit zmíněný chaos z mezilidských interakcí. Konečným účelem potom je pomoci společnosti dosáhnout jejího plného potenciálu.
Ve firmách, které fungují tak, jak je známe, jsou časté zmatky a neefektivita. Způsobují to vnitřní boje o moc. Holokracie se tomu snaží předejít tím, že ruší tradiční hierarchický systém řízení a zavádí síť rolí a kruhů pracovníků, které se překrývají a samy řídí. Jsou stanovena konkrétní pravidla, která jsou dodržována. Hlas každého musí být slyšen a každý tak může přispět k dosažení racionálních závěrů. Nikdo není překřičen extrovertem.
Je to systém pro introverty
V Zappos byla holokracie nejdříve nasazena v oddělení lidských zdrojů. O rok později už na tomto systému fungovala celá společnost. A jaký byl výsledek?
Autor článku na webu management-issues.com se zúčastnil workshopu o tomto inovativním systému řízení vedeného školitelem, který pomáhal zavést holokracii právě v Zappos.
Ukázalo se však, že holokracie je systém určený pro introverty. Jeho dynamika porad a jednání je přesně taková, která je přirozená pro introverty.
Chcete se o holokracii dozvědět více?
Sáhněte po této knize:
ROBERTSON, Brian J.: Holacracy: The New Management System for a Rapidly Changing World. New York: Henry Holt and Company, 2015. 240 s.
Více si můžete přečíst také v úspěšné knize s názvem Delivering Happiness: A Path to Profits, Passion, and Purpose, jejímž autorem je výkonný ředitel Zapposu Tony Hsieh. Český překlad vydala společnost PeopleComm pod názvem Štěstí doručeno.
-jk-