Vliv emocí na výkon
V globální podnikatelské kultuře obvykle není prostor pro přemýšlení o tom, k čemu by v byznysu mohly sloužit emoce. Normou platnou už po několik generací je, že emoce do byznysu nepatří.
Organizace nakládají se zaměstnanci doslova jako s lidskými zdroji. Mnoho manažerů začalo interpretovat emoční inteligenci jako způsob manipulace a ovládání druhých. To je pro emoční kapitál organizací velmi škodlivé, upozorňuje mezinárodní obchodní škola INSEAD.
Složité emoce mohu být velká výhoda
Většina lídrů spojuje produktivitu pouze s pozitivními emocemi. I nejednoznačnost a nejistota nám však mohou pomoci přemýšlet flexibilněji a objevovat nová řešení, která bychom z čistě pozitivní nebo negativní perspektivy neviděli. Pokud dokážeme vnímat obě strany rozporuplných témat a nespadnout při tom do kognitivní disonance, máme značnou výhodu pro transformace nejrůznějších typů.
Jsou zde ale 2 podmínky: Lídři a jejich následovníci musejí být sladěni. Lídři musejí být upřímní v tom, jaké soupeřící cíle jsou dány – právě to je učiní čitelnými. Emoce jako vztek nebo strach mohou být užitečné, protože mohou vést k zahájení změn.
Jak to mají zakladatelé startupů
Vášeň a vize zakladatelů pomáhá startupům s rozjezdem. Potom se však vášeň musí zažehnout v celém investorském týmu, jinak firma nepřežije. Podnikatelský tým musí být soudržný a motivovaný. Nezbytný je pocit společné identity a loajality.
-jk-