Schopnost naslouchat patří k základním manažerským dovednostem, přesto je v praxi stále často přehlížena. Chcete-li se přesvědčit, zda máte správné naslouchací návyky nebo zjistit, na co se máte zaměřit při jejich zdokonalování, přečtěte si desatero nejčastějších příčin špatného naslouchání. Podle knihy s názvem Dialectical Behavioral Therapy Skills Workbook je sestavil článek na serveru hrcommunication.com.
1. Čtení myšlenek – Předpokládáte, že víte, co si druhý myslí a cítí, aniž byste se zeptali.
2. Příprava vlastní řeči – Místo, abyste naslouchali, co druhý říká, připravujete si to, co řeknete vy.
3. Filtrování – Nasloucháte pouze tomu, co je pro vás relevantní a ostatní ignorujete, i když je to pro druhého důležité.
4. Odsuzování – Odsuzujete druhé za to, co říkají, aniž byste se snažili pochopit jejich pohled na svět.
5. Denní snění – Když s vámi někdo mluví, necháte se místo naslouchání v mysli unášet svou fantazií.
6. Rady - Místo, abyste naslouchali a snažili se porozumět, navrhujete řešení.
7. Dohadování - Místo, abyste naslouchali, rozvíjíte debatu a pouštíte se do hádek.
8. Přesvědčení o vlastní pravdě – Odmítáte jakoukoli komunikaci, která by naznačila, že nemáte pravdu a měli byste něco změnit.
9. Změna tématu - Snažíte se co nejrychleji změnit téma hovoru, abyste nemuseli slyšet nic, co vás nudí nebo ohrožuje.
10. Předstírané pochopení – Okamžitě říkáte, že souhlasíte nebo rozumíte, aniž byste si skutečně vyslechli pocity a návrhy druhých.
-kk-