Zákazník nepáchne

I když stále populárnější sociální weby mají potenciál stát se užitečnými marketingovými kanály, mohou pro firmy být i zdroji nechtěné publicity, která je může poškodit. Své o tom vědí například britské letecké společnosti British Airways a Virgin Atlantic.

31. října propustily aerolinky Virgin Atlantic 13 svých zaměstnanců z řad palubního personálu poté, co tito lidé nevhodně diskutovali o bezpečnostních opatřeních a cestujících na serveru Facebook. Uváděli zde například, že letadla jsou zamořena šváby a zákazníci nevkusní. 3. listopadu přistoupila k podobnému kroku i společnost British Airways. Začala vyšetřovat chování několika zaměstnanců, kteří ve svých příspěvcích na tomtéž serveru popisovali zákazníky jako „páchnoucí“ a „obtěžující“.

Někteří cestující nemusejí být ukázkovými případy dobrého vkusu, napadat je on-line je však PR katastrofa. Nabízí se otázka, zda tyto společnosti dostatečně vzdělávají své zaměstnance v otázce přijatelného používání Internetu.

British Airways uvádějí, že zaměstnanci podepisují předpisy, které jim zakazují zveřejňovat on-line informace o firmě bez předchozího souhlasu. Zároveň však dodávají, že je tato opatření třeba lépe prosazovat. Virgin Atlantic má zase několik interních kanálů, na nichž mohou zaměstnanci vyjadřovat své frustrace. Kdyby však byly efektivní, proč by zaměstnanci měli potřebu svěřovat se na Facebooku?

Odborníci na moderní komunikaci radí pravidelně a často opakovat zaměstnancům pravidla pro on-line komunikaci o firemních záležitostech. Zároveň je třeba monitorovat on-line aktivity zaměstnanců, aby bylo zajištěno dodržování těchto pravidel. I v tomto případě je prevence lepší než následná léčba.

-kk-
Zdroj: The Economist - server prestižního britského týdeníku The Economist
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Economist