Úspěšné startupy: 2 příběhy z Francie

Podívejme se na pár cenných postřehů, které popsali zakladatelé dvou startupů ve Francii.

Ilustrační snímek

Scortex

Spoluzakladatel společnosti Scortex se domnívá, že vyhmátl jedinečnou cílovou skupinu. Tato firma totiž vyvíjí hardware pro umělou inteligenci. Na počátku si tento podnikatel (absolvent vysokoškolské fyziky) všiml, že automatizace výroby už funguje dobře – ale u kontroly kvality je ještě co zlepšovat, protože byla stále ještě prováděna zastaralým způsobem. Chtěl tedy nahradit lidské inspektory umělou inteligencí, která by dovedla detekovat kazové výrobky.

Řešením tak byly kamery se softwarem, který rozpozná vadné výrobky. Jenže pomalý prodejní cyklus ve výrobním odvětví znamenal pro startup jen pomalý růst. Mnoho společností navíc stále ještě stále není technologicky dostatečně na výši, aby toto řešení mohly zavést.

PopChef

Spoluzakladatel společnosti PopChef zase tvrdí, že jejich koncept byl dost jednoduchý: šlo jim o doručování čerstvých a zdravých obědů přímo do kanceláří. Jako první společnosti na poli online doručování obědů se firmě rychle podařilo získat počáteční kapitál od andělských investorů.

Společnost začala používat analýzu dat k predikci objednávek a k optimalizaci doručovacích tras. Nebylo to však snadné. Poté se objevily konkurenční potravinářské společnosti – a boj o zákazníky se zostřil (nastoupily mohutné slevy a nákladné reklamní kampaně).

Klíčové poznatky

Oba zakladatelé tvrdí, že velmi žádoucí je smýšlet v mezinárodním měřítku. To je jeden z důvodů, proč často uspějí izraelské startupy – protože v Izraeli existuje jen velmi omezený místní trh, zakladatelé od začátku uvažují globálně.

Pokud jde o zaměstnance, je třeba zaměstnat lidi chytřejší, než jste vy sami – musíte je však umět přesvědčit, aby pracovali pro někoho, kdo není tak chytrý jako oni. To je důvod, proč byste měli téměř 30 % času vynaložit na vyhledávání a komunikaci s možnými budoucími zaměstnanci.

Chcete-li přilákat top lidi, dejte jim důvěru – nechte je například zvolit si vlastní pracovní dobu. Rozumně nastavené odměňování je také důležité. Aby lidé zůstali s vámi, můžete jim např. nabídnout akcie.

-jk-

Zdroj: INSEAD Knowledge - znalostní portál mezinárodní MBA školy INSEAD
Zobrazit přehled článků ze zdroje INSEAD Knowledge