Nálepky na obalech potravin nás ovlivňují

Sdělení uvedená na obalech potravin nás ovlivňují. Kdo by si nechtěl koupit přírodní produkt, který byl navíc vypěstován lokálně v oblasti, ve které se nachází obchod. Navíc když je daný produkt bio a neobsahuje žádné přísady.

Ilustrační snímek

To však platí i pro tabák. Cigarety vyrobené z tabáku vypěstovaného místním producentem a bez přísad jsou však stejně nebezpečné jako každé jiné cigarety.

Nápisy na produktech, které se nás snaží přesvědčit o výhodách daného produktu, ani nemusejí výslovně tvrdit, že nás učiní zdravějšími nebo štíhlejšími – a my je tak i přesto často interpretujeme.

Sdělení na potravinách mohou být:

  • Na makro úrovni – jde o obecné popisky jako „zdravý“ nebo „chutný“
  • Na mikroúrovni – to jsou více partikuálrní benefity, např. „nízkotučný“

Popisky odkazující ke zdraví jsou založeny buď na přítomnosti něčeho dobrého nebo na absenci něčeho špatného (např. „nízký obsah tuku“). Jako výhody mohou být zmíněna nějaká technická vylepšení nebo uchování přírodních kvalit („vysoký obsah vitamínů“) v dané potravině.

Naše vnímání je důležité

Popisky, které jsou zaměřeny na přírodu, jako např. „domácí“ nebo „bez konzervačních látek“, nás snadno dovedou k přesvědčení, že daný výrobek je chutný.

Podle článku na webu obchodní školy INSEAD, který se zakládá na několika studiích zaměřených na cereálie prodávané v USA, nemusí existovat souvislost mezi typem popisků a celkovou nutriční kvalitou v této kategorii výrobků. Spotřebitelé i tak však očekávají, že popisky jsou silným prediktorem chuti a prospěšnosti pro jejich zdraví. To pak ovlivňuje, jaký výrobek si spotřebitelé vyberou.

Popisky se postupně přesouvají od těch založených na vědě a nutričních hodnotách směrem k víře založené na laických teoriích. Marketingová tvrzení nesmějí být nepravdivá, ale onen tabákový výrobek uvedený na začátku měl pravdivé popisky – a přitom opravdu nebyl nijak zdravější než jiné tabákové výrobky. Asi je proto jen dobře, že podobné popisky se v USA na tabáku už nesmějí používat.

 

-jk-

Zdroj: INSEAD Knowledge - znalostní portál mezinárodní MBA školy INSEAD
Zobrazit přehled článků ze zdroje INSEAD Knowledge