Mobilní telefony, e-mail a další moderní komunikační technologie jsou již na pracovištích natolik běžné, že jsme přestali věnovat pozornost tomu, jak je vlastně používáme a zda tím neobtěžujeme své okolí. Připomeňme si proto základní etická pravidla, která bychom v této souvislosti měli dodržovat.
1. Hlasitý odposlech používejte jen v soukromí
Lidé, kteří se ve vaší bezprostřední blízkosti snaží pracovat, nechtějí poslouchat vaše telefonáty a vzkazy z hlasové schránky.
2. Na poradách ukliďte mobily
Plně se soustřeďte na probírané téma, nikoli na svůj mobil. Pokud jej z nějakého závažného důvodu musíte nechat na stole, vysvětlete to hned na začátku.
3. Funkcionalitu „Odpovědět všem“ používejte jen minimálně
Ne každý kolega, který s vámi řešil určitou záležitost, potřebuje číst v e-mailu všechny vaše odpovědi. Nezahlcujte zbytečně schránky druhých.
4. Vyberte si e-mail, nebo telefon – nikoli obojí
Nenuťte kolegy číst e-mail s určitou zprávou jen proto, že jim vzápětí s tutéž zprávou ještě zatelefonujete.
5. Když odcházíte z kanceláře, vypněte si zvonění
Celá kancelář nechce poslouchat zvonění vašeho mobilu, když jste na obědě, na poradě nebo kdekoli jinde bez svého mobilu.
6. Netelefonujte z hlučného prostředí
Myslete na to, co bude slyšet ve vašem telefonu. Najděte si takové prostředí, v němž se budete moci telefonátům plně věnovat.
7. Nepoužívejte pracovní e-mail pro osobní záležitosti
Zjednoduší vám to organizaci práce. Zároveň však myslete na to, že jedou z firmy odejdete a přístup k vašim osobním zprávám pak získá někdo cizí.
-kk-