S rostoucí cenou leteckého paliva se aerolinky snaží zaměnit stávající stroje za efektivnější. Airbus a Boeing přijímají objednávky a zálohy, ale zatím ještě nedodaly žádný stroj. 13.6. oznámil Airbus zpoždění dodávky superjumba A380, které má pobrat až 500 pasažérů. Aerolinky přijdou o milióny, na základě smluv ale dodavatele mohou penalizovat.
2.7. rezignoval generální ředitel firmy Airbus, G. Humbert, stejně jako jeden z vedoucích mateřské firmy EADS. Podle bývalého ředitele jsou zpoždění způsobena problémy ve výrobě.
Boeing propaguje menší 787, který pojme asi 210 – 250 pasažérů. Na rozdíl od A380 je určen pro méně vytížené destinace. Předpokládá se, že začne sloužit v roce 2008. Bude vyroben ze supermoderních, lehkých materiálů a údajně má šetřit až 20 % paliva.
Minulý měsíc ohlásil časopis Business Week také známky potíží ve výrobě tohoto typu. Letadlo se vyrábí z uhlíkových vláken. Autor článku uvádí, že tento proces viděl osobně a podle něj se jedná o klasický příklad, kdy investice do zařízení nahradila potřebu lidské pracovní síly. Výroba trupu se například odehrává v poloprázdné hale s obří cívkou na kterou se pokládá uhlíkové vlákno. Celý výrobní proces je řízen počítačově.
Podle zpráv musel ale být první Boeing 787, který byl vyroben novým postupem, sešrotován. Boeing tvrdí, že tento neúspěch neovlivní termín prvních dodávek v roce 2008.
Oba zmiňované stroje přináší nejnovější koncepty - outsourcing, digitalizaci a přizpůsobivost. Budou tyto koncepty fungovat tam, kde je nutná spolehlivost a bezpečnost po zhruba dvacet let a to 24/7/365?
-av-