Podnik budoucnosti využívá velice razantním způsobem příležitosti plynoucí z nových technologií, takže nové obchodní činnosti se rozvíjejí i tam, kde dříve nebylo nic. Takovýto podnik si sám vymezuje klíčové vztahy, technologie a provozní standardy, takže často nemá ve své těsné blízkosti žádné konkurenty.
Podnik budoucnosti neustále bere v úvahu rozsáhlejší „obchodní ekosystém“, v němž se pohybuje. Se svými konkurenty bojuje ne jako samostatný subjekt, nýbrž jako celá síť vzájemně spolupracujících jednotek. Adaptace na nové podmínky probíhá u podniku budoucnosti dosud nevídaným tempem.
Společnosti se budou muset naučit, jak vyjádřit nové hodnoty pro své klienty a jak současně těžit z „propojenosti“ ekonomiky a ze schopnosti sdělovat vlastnosti produktů. Podniky se již nesmí rozhodovat pouze mezi vertikální integrací a horizontální specializací: výroba realizovaná formou sítě totiž může být mnohem efektivnější.
Základní předpoklady k tomu, aby se organizace přeorientovala na budoucnost, jsou: zvýšená rychlost práce a adaptace, rozpoznání procesů pro outsourcing a důvtipná aktivace nehmotného majetku.