Aplikace úspěšnější než Uber

Nedávno se společnost Uber rozhodla opustit trh jihovýchodní Asie. Ve srovnání s tímto fiaskem je indonéská aplikace Go-Jek obrovský úspěch. Ačkoli má konkurenci v aplikaci Grab, jejíž hodnota je odhadována jako vyšší, chystá se Go-Jek prorazit ve velkém i na zahraničních trzích.

Ilustrační snímek

Příběh aplikace Go-Jek

Lidé v Jakartě, hlavním městě Indonésie, tráví v průměru deset let života dojížděním. Abyste se během ranních a večerních špiček vyhnuli 3 hodinám stráveným v dopravní zácpě, je nejlepší použít ojek – taxi motorky.

Organizace Go-Jek začala jako call centrum pro objednávání ojeků. V roce 2014 byla spuštěna aplikace Go-Jek pro smartphony. Cílem bylo spustit síťový efekt a udržet řidiče vytížené i mimo dopravní špičku, a ta k základní přepravní službě přibyly kurýrní služby a rozvážka jídel.

Další rozšíření služeb

Brzy byly přidány ještě další služby: dodávka potravin do domácností, čištění a úklid, rezervace lázeňských procedur. V poslední době se Go-Jek rozšířil i do fintechového byznysu a nabídl elektronickou peněženku (přibližně 64 % Indonésanů nemá přístup k bankovním službám), uvádí článek na webu mezinárodní MBA školy INSEAD.

Poučení z praxe

  • Uber vynakládal obrovské peníze na propagaci a akční ceny, zatímco Go-Jek zaměřil marketingové úsilí na samotné řidiče. Například během náborových událostí na basketbalových stadionech získal najednou až desítky tisíc nových řidičů.
  • Uber považuje své řidiče za nezávislé kontraktory. Go-Jek naopak chce, aby se řidiči cítili být nedílnou součástí celé organizace. Proto dokonce poskytuje půjčky řidičům, kteří si nemohou dovolit smartphone.
  • Porozumění místnímu prostředí také dost pomohlo. Zaměřením na motorkové taxi ojeky se organizace vyhnula přímé konkurenci už existujících taxislužeb – a unikla také regulaci přepravních služeb (ta platí pouze pro dvoustopá vozidla).
  • Když ministerstvo dopravy zakázalo používání přepravních aplikací, indonéský prezident toto rozhodnutí zrušil. Pomohl k tomu i výrazný politický kapitál organizace – ta je dnes vnímána jako vlastenecký symbol.

A co dál? Aplikace nyní hodlá dobýt trh na Filipínách a v Thajsku, kde jsou podobné problémy s masivními dopravními zácpami.
 
-jk-

Zdroj: INSEAD Knowledge - znalostní portál mezinárodní MBA školy INSEAD
Zobrazit přehled článků ze zdroje INSEAD Knowledge