Změna není nikdy příjemná

Komunikování o změnách v obtížných obdobích patří mezi nejsložitější vůdcovské výzvy. Změna je totiž vždy nepříjemná, i když je to změna k lepšímu. Dnešní vůdcové navíc nestojí jen před výzvou, jak správně komunikovat, ale také jak angažovat své následovníky, když je řada věcí nejistá.

- Definujte podmínky, které se mění. Často se stává, že se vůdce přepne do „oznamovacího" režimu a sdílí se zaměstnanci velké množství informací, aniž by je blíže vysvětlil. Uvědomte si, že zaměstnanci mají přístup ke stejným veřejným zdrojům. Pouhé oznamování informací proto jen posiluje nejistotu. Vaším úkolem je pomoci jim, aby tyto informace pochopili.

- Uvědomte si, o čem komunikujete. Velmi důležité je také určit si účel vaší komunikace. Čeho chcete dosáhnout? Na tuto otázku neexistuje jen jedna správná odpověď. Je však zásadní, abyste si ujasnili, o co vám jde, dříve něž začnete komunikovat.

- Poskytněte zaměstnancům více komunikačních kanálů. Jako vůdce máte většinou více informací a máte je také dříve než ostatní. Někomu vyhovuje veřejné vystoupení přede všemi, někdo preferuje konverzaci tváří v tvář. Záleží také na situaci. Opět neexistuje univerzální odpověď. Měli byste však svým lidem dát k dispozici více kanálů a umožnit jim vybrat si ten, který jim bude nejvíce vyhovovat.

- Zaveďte kroky, které mohou zaměstnanci podniknout. Pro zaměstnance je nejobtížnější vědět, co dělat v důsledku informací, které dostávají. Proto hledají vaše vedení. Neříkejte jim, ať pokračují v tom, co dělají, protože to je v přímém rozporu s probíhajícími změnami. Využijte individuální talenty a silné stránky svých následovníků, chcete-li vytvořit prostředí přijímající změny. Více naslouchejte. Zaměstnanci mohou být zaangažováni v proměnách organizace pouze tehdy, pokud je aktivně vyzvete k účasti.

-kk-

Zdroj: American Management Association - portál Americké manažerské asociace (AMA)
Zobrazit přehled článků ze zdroje American Management Association