Dokáže Uber změnit nezdravou firemní kulturu? (2/2) Velké změny

Je evidentní, že alternativní taxislužba Uber potřebuje výrazně posunout firemní kulturu, zejména v oblasti etiky. Podívejme se, jak to může udělat.

Všechny skandály, které jsme popsali v předchozím článku, mohou vyústit v to, že Uber ztratí výhodné postavení na trhu, které získal tím, že byl ve svém odvětví první. Hodnota celé firmy by se tak mohla snížit.

Změna však bude velmi obtížná dokonce i poté, co si Uber najal profesora z Harvardu, který má ve firmě vést strategii a leadership, a bývalou vysoce postavenou manažerku společnosti Apple, která bude v Uberu šéfem značky. Kromě změny kultury je totiž třeba, aby z firmy odešli někteří lidé.

Změnit se musí i motivační schémata. Konzistentní PR aktivity budou také zásadní. A zaměstnanci firmy budou jistě velmi pozorně a vnímavě sledovat, jak se vedoucí představitelé chovají – zda plní to, co kážou.

Ilustrační snímek

Někdy je firmě lépe bez zakladatele 

Široké veřejnosti může vadit, že Uber špatně zachází s řidiči. Jako ilustrace může dobře posloužit nahrávka, na které se ředitel společnosti Kalanick hádá s jedním z řidičů, který si stěžoval klesající mzdy. Kalanick byl hrubý a z problémů vinil samotného řidiče. Později se však za své jednání omluvil. Konečně také ukázal, že ho některé jeho výstupy mrzí a prohlásil, že si už uvědomil, že se jako lídr potřebuje ještě mnohému naučit.

Nyní tedy bude firma nějakou dobu bez něj. Jeho rodinu navíc nedávno zasáhla tragédie, což jeho odchod z pozice urychlilo. Kdyby však trval na tom, že zůstane v pozici generálního ředitele, pravděpodobně by byl pod tlakem a nakonec by tak jako tak musel odstoupit.

Mnoho investorů investuje spíše do podnikání, ve kterém stále působí jeho zakladatelé. Ti totiž mají technickou vizi a také dobré vztahy uvnitř firmy. Nicméně jak firma roste, může se stát, že přijde okamžik, kdy je vhodné vedení změnit – typicky když se objeví nějaká krize.

Přijdou značné změny

Podle článku na webu obchodní školy Wharton se HR manažeři firmy musí zaměřit na to, jaké právní důsledky mohou mít pro celou firmu etické problémy. A také jak některé další problémy, které nemusejí nutně vyvolat právní odpovědnost, negativně ovlivňují celou firemní kulturu.

-jk-

Zdroj: Knowledge@Wharton - odborný portál přední světové obchodní školy Wharton při University of Pennsylvania
Zobrazit přehled článků ze zdroje Knowledge@Wharton

Články v sérii

Aktuální

Dokáže Uber změnit nezdravou firemní kulturu? (1/2) Samé skandály

Aktuální

Dokáže Uber změnit nezdravou firemní kulturu? (2/2) Velké změny