Ve firmách, které fungují tak, jak je známe, jsou časté zmatky a neefektivita. Způsobují to vnitřní boje o moc. Holokracie se tomu snaží předejít tím, že ruší tradiční hierarchický systém řízení a zavádí síť rolí a kruhů pracovníků, které se překrývají a samy řídí. Jsou stanovena konkrétní pravidla, která jsou dodržována. Hlas každého musí být slyšen a každý tak může přispět k dosažení racionálních závěrů. Nikdo není překřičen extrovertem.
V Zappos byla holokracie nejdříve nasazena v oddělení lidských zdrojů. O rok později už na tomto systému fungovala celá společnost. A jaký byl výsledek?
Autor článku na webu management-issues.com se zúčastnil workshopu o tomto inovativním systému řízení vedeného školitelem, který pomáhal zavést holokracii právě v Zappos.
Ukázalo se však, že holokracie je systém určený pro introverty. Jeho dynamika porad a jednání je přesně taková, která je přirozená pro introverty.
Sáhněte po této knize:
ROBERTSON, Brian J.: Holacracy: The New Management System for a Rapidly Changing World. New York: Henry Holt and Company, 2015. 240 s.
Více si můžete přečíst také v úspěšné knize s názvem Delivering Happiness: A Path to Profits, Passion, and Purpose, jejímž autorem je výkonný ředitel Zapposu Tony Hsieh. Český překlad vydala společnost PeopleComm pod názvem Štěstí doručeno.
-jk-
Zdroj: Management Issues - britský portál s novinkami, analýzami a názory z oblasti managementu