Lidé, kteří se přijdou podívat na vaše vystoupení na konferenci nebo poradě, se často rozhodují o tom, zda setrvají, ještě dříve, než začnete mluvit. Záleží na tom, co vidí na prvním slidu, který je obvykle promítnut již nějakou dobu před začátkem prezentace samotné. Váš první slide by proto měl ukazovat něco, co odpovídá jejich očekáváním o prezentovaném tématu. Informace o místě a datu prezentace jim moc nepomůže, pokud nejsou obzvláště zmatení. Tyto informace jsou zbytečné.
Platí to i tehdy, když je vaše prezentace dostupná online. Na sociálních sítích jsou v odkazech na prezentace vidět jen první slidy. Mějte dobrý první slide a uživatelé na váš link kliknou. První slide je tak do jisté míry pozvánkou k celé prezentaci. A platí to i na populární stránce umožňující sdílení slidů Slideshare, radí web presentationmagazine.com. Připravte úvodní slide, který zaujme.
1. První slide plní mnoho účelů a funkcí
Někdy by na něm měly být všechny níže uvedené informace, někdy jen některé z nich. Název vaší prezentace je nezbytný – a je skvělé, když ho můžete ilustrovat nějakým kvalitním obrázkem. Tyto dva elementy jsou pro váš úvodní slide naprosto klíčové, má-li být úspěšný.
2. Úvodní slide musí jasně ukázat a sdělit o čem celá prezentace je
Publikum by z něj mělo poznat zásadní myšlenku, kterou všechny další slidy mají podpořit. K tomuto účelu slouží titulek a podtitulek ve standardních šablonách pro přípravu prezentací. Soustřeďte se na cíl vaší prezentace.
3. Vaše jméno
Záleží na situaci, ale někdy na úvodní slide patří i vaše jméno a kontakt např. na Twitteru.
4. Něco o vás
Můžete třeba sami sebe charakterizovat ve třech slovech. Takový extrémně stručný životopis by měl zdůrazňovat vaše silné stránky a odbornost. Pokud zastupujete nějakou firmu, její logo na úvodní slide patří také. V případě, že vaše prezentace bude vytištěna nebo sdílena na internetu, nechte první slide čistý a vzdušný a osobní informace dejte až na slide číslo dvě.
-jk-