Co je důležité pro mezinárodní obchod?

Ilustrační snímek

Pro růst exportu neexistuje univerzální recept. Víme ale, co nejvíce ovlivňuje export na vzdálené trhy. Je to zkušenost. Co tedy může exportu pomoci je zprostředkování zkušenosti z různých trhů mezi firmami. Průmyslové asociace a konference tak mohou exporty významně posílit. Tvrdí to akademici z INSEADu na webu knowledge.insead.edu.

Hraje ještě vzdálenost nějakou roli?

Navzdory tomu, že se každý rok objeví věrozvěst, který říká, že vzdálenost dnes již není žádnou překážkou, není tomu tak. Sice se vždy následně objeví mnoho novinových sloupků, příspěvků na Twitteru a dokonce i nových TED talks, ale realita není tak růžová. Tyto výkřiky se objevují stále znovu a znovu. Jejich častého opakování si všiml dokonce i George Orwell, na začátku minulého století. Ale vzdálenost stále ještě není irelevantním faktorem.

Data ve skutečnosti ukazují, že vzdálenost je pro obchod minimálně stejně důležitá jak před 40 lety. Vzdálenost je nadále relevantní bariérou. A to nejen pro hmotné zboží, ale dokonce i pro to digitální, které se vůbec nemusí přepravovat. Opravdu klíčové jsou totiž tyto dva prvky: společný jazyk a společný právní systém.

Je pravda, že mezinárodní obchod neustále znatelně narůstá. Pozitivní dopad mnoha dohod o volném trhu je znát. Důležité je však uvědomit si, že 75 procent růstu světového obchodu se odehrává mezi zeměmi, které spolu obchodují už od roku 1948.

Gravitační síla zkušeností

Pro vysvětlení toků zboží a služeb dnes funguje překvapivě dobře koncept určité „gravitační síly“ zkušeností. Jde o metaforu Newtonovy gravitační síly: pouze velikost nahradíme velikostí HDP a vzdálenost se určí jako vzdálenost mezi velkými městy. Toto pojetí nám může pomoci vysvětlit současné obchodní toky. A je tu ještě jeden faktor: čím déle spolu dva státy obchodují, tím většího objemu jejich vzájemný obchod dosahuje. Je to díky zkušenosti jejich obchodníků, kteří druhý trh znají čím dál tím lépe.

Prvek zkušenosti nám tak pomáhá porozumět propastnému rozdílu mezi objemem obchodní výměny mezi zavedenými obchodními partnery na jedné straně a mezi partnery relativně novými na straně druhé.

-jk-

Zdroj: INSEAD Knowledge - znalostní portál mezinárodní MBA školy INSEAD
Zobrazit přehled článků ze zdroje INSEAD Knowledge