Jaké skutečně důležité věci by měl manažer zajistit svým podřízeným? Tuto otázku si nedávno položil autor více než 60 manažerských knih a odborných článků na serveru Inc.com Peter Economy. Připomněl také studii společnosti Gallup, která ukázala, že pouze 13 % zaměstnanců na světě je tzv. angažovaných neboli psychologicky oddaných své práci a zájmu přinést své organizaci nějaký užitek.
„Zapomeňte na zaměstnance měsíce nebo tučný bonus na konci roku, protože tato patření mají jen krátkodobý vliv na pozitivní motivaci zaměstnanců,“ píše Economy, „místo toho se zaměřte na každodenní interakce.
Co by od vás tedy vaši lidé měli dostat?
1. Zajímavou práci
Vaším úkolem je zajistit, aby alespoň část každodenní práce vašich lidí byla zajímavá. Zjistěte, které úkoly vaše lidi nejvíce baví a vycházejte z těchto informací při vytváření budoucích úkolů.
2. Dostatek informací
Zaměstnanci od vás potřebují vědět, jak dobře vykonávají svou práci a jak dobře se daří firmě. Kromě toho, že budete sami přicházet s informacemi, byste jim měli také umožnit, aby se ptali a sdíleli, co se dozvědí.
3. Možnost rozhodování
Zapojení zaměstnanců do rozhodování, zejména v případech, kdy se jich to přímo týká, je věcí respektu. Má to však také své praktické hledisko v podobě větší angažovanosti zaměstnanců a rychlejšího zavádění nových myšlenek.
4. Samostatnost
Žádný zaměstnanec nevydrží dlouho pracovat pro šéfa, který kontroluje každý jeho krok. Dejte svým lidem možnost pracovat samostatně.
5. Pochvalu za odvedenou práci
Zasloužený úspěch je třeba oslavit, aby zaměstnanci nezískali pocit, že si jich nevšímáte. Vysoce účinnou formou uznání může být přidělení dalšího zajímavého úkolu a možnosti něco nového se naučit.
-kk-