Uznání - nenákladná a funkční odměna

Člen americké Národní akademie pro lidské zdroje Marshall Goldsmith hovoří o síle uznání a významu poděkování. Uznání je podle něho klíčový prvek k úspěchu jednotlivce. Řada studií ukazuje, že uznání za dobře odvedenou práci zvyšuje motivaci. Lídři mohou firmám nenákladně pomoci projevovat uznání a motivovat své lidi, když se budou ptát na jejich nápady a naslouchat jim s respektem.

Jak dokáže prosté „děkuji“ otevírat dveře?

Goldsmith učí všechny své klienty, aby praktikovali „investici do budoucna“, která představuje naslouchání nápadům pro budoucnost. Radí jim, aby za tyto ideje poděkovali, aniž by je hodnotili.

Pokud není poděkování podpořeno demonstrativními akty uznání, nehrozí, že pak vyjde jako prázdné a neupřímné gesto?

Zaměstnanci obvykle nejsou naivní a neočekávají od lídrů, že každé „děkuji“ budou následovat peníze nebo akce. Co by ale měli očekávat je, že dobré nápady povedou k akci a jejich dobrý výkon jim zajistí uznání. Pokud ale nejsou slova lídrů konzistentní s jejich aktivitami, zaměstnanci to brzy zjistí.

Existuje způsob, jak odměnit úspěšnou neaktivitu?

To je část, která od lídrů vyžaduje jistou kreativitu. Například jednou prostou položkou, na kterou se Goldsmith snaží lídry upozornit, je, aby se vyhýbali destruktivním komentářům o svých spolupracovnících. Lídři také mohou dělat pozdější analýzu a projevit uznání za to, že lidé nešli nesprávnou cestou.

Může nastat situace, kdy bude příliš uznání nebo pozitivní zpětné vazby?

Všichni zaměstnanci – staří i mladí – potřebují pochopit, že uznání se vztahuje k výkonu, nikoliv k jejich pouhé existenci. Globální konkurence je tvrdá a ještě se přiostří. Lídři by měli udělat maximum proto, aby uznávali na pravém místě a ne „na potkání“. Tak by si jen znepřátelili opravdu dobré pracovníky.

-av-
Zdroj: Incentive Magazine - magazín zabývající se zaměstnaneckými výhodami a motivací.
Zobrazit přehled článků ze zdroje Incentive Magazine