Umíte snášet kritiku?

Kvalita osobnosti se pozná mimo jiné i podle toho, jak umí snášet kritiku. Kritika se nevyhne nikomu – musí si ji čas od času vyslechnout ředitelé i řadoví zaměstnanci. Kritiku můžeme rozdělit do dvou skupin: na konstruktivní a na tu, která člověku dokáže otrávit celý den. Lidé se musí naučit, aby si právě tento druhý způsob kritiky nebrali příliš k srdci a nenechali se jí zdeptat. Článek přináší několik tipů, jak tento nelehký úkol zvládnout.
1. Považujte kritiku za přirozenou součást vaší práce. Potlačte emocionální reakce a myslete pozitivně - kritika vám může být užitečná.
2. Je dost dobře možné, že vás ostatní špatně pochopili. Někdo si vaše slova vytrhl z kontextu a svoje nepochopení vyjádřil kritikou. To vám dává příležitost vše si s dotyčným vyjasnit a znovu si získat respekt.
3. Abyste kritiku plně pochopili, naslouchejte. Nepřerušujte jej, udržujte oční kontakt a dávejte najevo, že vás jeho slova zajímají. Odstraňte všechny rušivé podněty (např. vypněte rádio). Snažte se být objektivní.
4. Nebraňte se. Agresivní obrana pouze vyvolává dojem, že jste slabí a že se cítíte nejistí. Když se příliš soustředíte na svou obranu, nesoustředíte se na to, co říká ten druhý. Tím si zavíráte cestu k případnému poučení a nápravě.

**Datum vydání:** III/2002
Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com