Příliš angažovanosti škodí

Vysoká míra angažovanosti má prokazatelný vliv na vyšší spokojenost, výkonnost a také retenci zaměstnanců. Pro firmy znamená vyšší příjmy a zisky, vyšší kvalitu služeb a vyšší spokojenost zákazníků. I když je však angažovanost určujícím faktorem výkonu, zdaleka není faktorem jediným.

Ilustrační snímek

Ostatní faktory, jako jsou například jasné cíle, vize nebo schopnost lídrů činit rozhodnutí, mohou dokonce hrát důležitější roli. To je také důvod, proč uspěli lídři typu Steva Jobse, jimž chyběly základní předpoklady pro zajištění angažovanosti zaměstnanců, například emoční inteligence.

Dalším problémem spojeným s angažovaností je skutečnost, že pokud je jí moc, stává se pro firmu problémem. Píše o tom zajímavý článek z časopisu Harvard Business Review. Upozornil na čtyři největší nebezpečí příliš vysoké míry angažovanosti zaměstnanců.

1. Odmítání změn

Zaměstnanci, kteří cítí dlouhodobé uspokojení ze své práce, často odmítají cokoli nového, protože jsou rádi, že věci jsou tak, jak jsou. Naopak frustrovaní a nespokojení zaměstnanci jsou kreativnější, pokud se jim dostane správné podpory. Angažovaní zaměstnanci se mohou stát arogantními a ztratit schopnost sebekritiky.

2. Vyhoření

Vysoce angažovaní zaměstnanci se často tolik soustředí na svou práci, že zapomínají na soukromý život. Častěji trpí rodinnými a vztahovými problémy, k nimž se postupně přidávají i zdravotní problémy. To, že člověka práce baví a naplňuje, neznamená, že nemůže vyhořet.

3. Diskriminace určitých osobností

Angažovanost nezávisí pouze na okolnostech, ale také na osobnosti. Optimisté a extroverti bývají většinou angažovanější, bez ohledu na okolnosti. Pokud však do firmy začnete přijímat jen přirozeně šťastné lidi, nedosáhnete tím automaticky lepších výkonů. Pouze se připravíte o pesimističtěji smýšlející introverty, kteří by vám mohli prospět. Je třeba počítat s tím, že různé typy osobností podávají nejlepší výkony v různých kontextech práce.

4. Podceňování negativního uvažování

Stejně jako firma potřebuje pozitivní uvažování, potřebuje i to kritické. Firmy by se ve snaze zvýšit angažovanost a morálku zaměstnanců neměly zaměřovat jen na pozitiva. Musejí pochopit výhody negativního uvažování. Například neprůbojní pesimisté podávají lepší výkony, protože se lépe připravují a pracují tvrději. Když o sobě někdo pochybuje, má větší motivaci dosáhnout svých cílů.

Umíte se dívat na angažovanost vyváženějším pohledem? Ke všem zaměstnancům není možné přistupovat stejně.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review