Tento článek vychází z příspěvku na blogu Briana Tracyho.
Kritika podřízených a ostatních kolegů
První a zdaleka nejčastější chybou je přísnost a kritika podřízených. Jako manažer musíte přijmout fakt, že existují lidé, kteří mají jiný přístup a jiný systém práce než vy. A vy, z pozice vedoucího, toto musíte tolerovat a musíte naopak daného pracovníka podpořit v jeho silných, pozitivních stránkách. Příliš mnoho vedoucích chce místo autonomních, efektivně pracujících podřízených pouze kopie sebe samotných, a z toho důvodu se z jejich strany na členy vlastního týmu snáší do určité míry neopodstatněná kritika, která podkopává potenciál daného týmu.
Stěžování si a negativní přístup
Leader by měl v každém případě ve svém týmu šířit pozitivní náladu. Tam, kde ostatní vidí problém, by měl vidět příležitost. A i zdánlivě významné překážky by se měl snažit efektivně překonat a udržovat pozitivního týmového ducha v rámci svého týmu. Pokud si manažer stěžuje, neustále se na něco vymlouvá, a všechny kritizuje, od klientů, přes vedení firmy až po konkurenci, není divu, že jeho tým nehýří optimismem a ambicemi.
Žádný prostor pro dělání chyb
Velkou chybou je trestat pracovníky za to, když udělají chybu. Konstruktivní kritika je samozřejmě na místě ve chvíli, kdy se jedná o fatální chybu, kterou by zaměstnanec neměl udělat. Ale pokud se jedná o drobné chyby, které ukazují, že zaměstnanec zkouší nové postupy a že se v průběhu své práce učí, neměl by manažer svým podřízeným spílat. Tím totiž způsobí akorát to, že tým ustrne ve statusu quo a nebude se chtít nikam posouvat – protože posun a dělání určitých chyb jdou vždycky ruku v ruce.
-mm-