Nástroj je systémem vzájemného hodnocení. Ačkoli samotný termín vznikl v 50. letech 20. století, k rozšíření metody došlo až v 90. letech. Zpočátku byla 360° zpětná vazba využívána k hodnocení manažerů, později se rozšířilo její použití i na další úrovně.
Podle nedávného průzkumu americké konzultační společnosti 3D Group nicméně došlo rapidnímu nárůstu rozšíření nástroje pro hodnocení i nižších linií primárně po roce 2016, tedy dříve, než vypukla pandemie. Důvodem je dle závěrů zejména skutečnost, že se významně začaly měnit způsoby práce, jakým pracujeme a zaměstnavatelé i zaměstnanci potřebují upřímné posouzení toho, jak se s těmito změnami vyrovnávají.
Jádrem 360° zpětné vazby je srovnávací analýza: jak vidíte sebe a jak vás vidí ostatní. Poskytnutím tohoto indexu sebeuvědomění pomáhá odhalit slepá místa i skryté silné stránky – zjistí, kde svou práci přeceňují, nebo naopak podceňují. Díky jasné zpětné vazbě s minimálním zkreslením mají zaměstnanci jasný ukazatel stupně jejich sebevědomí a mohou si lépe uvědomit jejich dopad na práci ostatních.
Jak se způsoby práce vyvíjí, je důležité průběžně sledovat i změnu chování během času a za různých okolností. Velmi rychle se může stát, že někdo, kdo vynikal v budování vztahů v osobní rovině, bude muset najít nové metody pro virtuální komunikaci. Stejně tak mohou začít vynikat lidé, kteří si v kanceláři drželi spíše odstup.
Zaměstnanci budou potřebovat zpětnou vazbu o tom, jak efektivní je jejich chování v tomto novém prostředí, aby věděli, které nové dovednosti budou potřebovat a které stávající silné stránky jim nyní budou k užitku.
Vzájemná hodnocení pomohou lidem lépe porozumět tomu, jak se přizpůsobit novým technologiím, i když se samotná technologie stává součástí procesu. Zvažte, jak 360° zpětnou vazbu můžete lépe začlenit do vašich stávajících systémů hodnocení.
-bb-