Schopnost naslouchat dává lidem, s nimiž komunikujeme najevo, že si jich vážíme. Nám samotným umožňuje naučit se více, než kdybychom jen mluvili. Pomáhá nám vytvářet bližší vztahy s lidmi a také šetřit čas a peníze díky předcházení nedorozuměním. A dobrá zpráva je, že tzv. Aktivnímu naslouchání se lze naučit. Základní pravidla aktivního naslouchání shrnul server salesopedia.com.
-
Dívejte se na toho, kdo mluví.
-
Udržuje oční kontakt (tak dlouho, jak to bude oběma stranám příjemné).
-
Omezte vnější vyrušení a poproste ostatní účastníky hovoru a totéž.
-
Svými reakcemi dávejte najevo, že posloucháte a rozumíte.
-
Soustřeďte se pouze na to, co vám mluvčí říká. Neuvažujte dopředu o tom, co řeknete vy.
-
Omezte veškerá další vnitřní vyrušení.
-
Udržujte otevřenou mysl. Než se rozhodnete, zda souhlasíte či nesouhlasíte, počkejte, než dotyčný domluví.
-
Pokud nejste vysloveně požádáni o radu, nevysvětlujte, jak jste podobou situaci řešili vy.
-
I když vás mluvčí kritizuje, nechte jej domluvit.
-
Uvědomte si, že aktivní naslouchání není mlčení. Ptejte se na doplňující otázky a parafrázujte, co jste slyšeli.
-kk-