Online komunita Fortune 500 Insiders Network sdružuje seniorní manažery největších amerických firem dle žebříčku Fortune 500, který každoročně sestavuje časopis Fortune na základě jejich hrubého obratu. Tito manažeři se tak prostřednictvím webových stránek časopisu Fortune vyjadřují k nejrůznějším otázkám řízení firem a vedení lidí. David Travers, provozní ředitel společnosti Farmers Insurance, například shrnul, jak správně říci „ne“.
Důležité je vědět, že slovo „ne“ nemusí vždy mít negativní význam a důsledky. Když například chcete po svých podřízených, aby něco udělali, nemusíte vždy přesně znát jejich každodenní vytížení. Pokud váš úkol nemohou splnit, měli by vám to říci. Takové „ne“ je pak pozitivní. „Nejhorší, co někdo může udělat, je neříci ne a pak daný úkol dokončit jen z části, odevzdat jej pozdě nebo jej nesplnit dobře,“ říká David Travers.
Víte, co chcete?
Ve chvíli, kdy chcete říci jasné „ne“, se nejprve zamyslete a zvažte všechny možnosti. Chcete-li opravdu odmítnout, řekněte to jasně. Složitější rozhodnutí, kdy je v sázce více než jen něco nepodstatného, vyžadují, abyste dobře znali sami sebe a rozhodovali se na základě svých osobních hodnot a priorit.
Lidé, kteří dobře vědí, co chtějí a co je baví, dosahují nejen větší produktivity, ale i celkové spokojenosti v životě. Nestane se jim totiž, že se budou za něčím hnát a když to získají, najednou zjistí, že to vlastně nechtěli. Zapamatujte si, že odmítnout může být nejen správné, ale i přínosné v tom, že získáte nové možnosti.
Sdílejte zpětnou vazbu
Pokud si nejste jisti nebo máte pocit, že vás druhá strana tlačí k rozhodnutí příliš rychle, dopřejte si čas na rozmyšlenou. Ptejte se a chtějte vědět více. Zvažte své možnosti a jejich důsledky tak, aby vaše rozhodnutí bylo informované a zároveň jste neztratili důvěru v sebe a výsledek, kterého chcete dosáhnout.
Zkuste každé odmítnutí brát jako lekci, v níž se mohou obě strany něco nového naučit. Je to příležitost sdílet zpětnou vazbu, dozvědět se více o vzájemné spolupráci i sobě navzájem. Vaším úkolem je pomáhat firmě k nejlepším výkonům, budujte proto kulturu, v níž má „ne“ své místo a pomáhá vám učit se.
-kk-