Tento text vychází z článku publikovaného na serveru Business2Community.com.
Název „SMART“ vychází z počátečních písmen anglických slov „Specific“, „Measurable“, „Attainable“, „Relevant“ a „Timely“.
Specific (=Specifický)
Aby měl cíl nějakou relevanci, měl by v každém případě být konkrétní a specifický. Definujte vaše mety pomocí měřitelných, kvantitativních parametrů, například jako procentuální navýšení nebo jako absolutní hodnoty, kterých chcete dosáhnout.
Measurable (=Měřitelný)
Váš postup směrem k cílům by měl být měřitelný. Měli byste vědět, jak daleko od něj jako celý tým jste, a případně jednotlivé parametry vašeho cíle v průběhu revidovat. Nemělo by se vám stát, že až na úplném konci zjistíte, jestli jste cíle dosáhli nebo ne. Vymyslete proto měřící kritéria, která vám váš postup dovolí sledovat.
Attainable (=Dosažitelný)
Z hlediska motivace a návratnosti investované energie a času by bylo nesmyslné nastavovat si nedosažitelné cíle. Ano, buďte ambiciózní, ale i trpěliví a realističtí. Nastavujte si plány, u kterých víte, že jste je schopni dodržet, protože přehnané plány působí spíše demotivujícím způsobem.
Relevant (=Relevantní)
Cíle a plány by měly být relevantní a jejich dosažení by pro vás mělo být prioritou. Možná to zní logicky a očividně, ale zvláště u komplexnějších projektů se na tuto skutečnost snadno zapomíná. Neztrácejte čas a energii na cílech a plánech týkajících se sekunádrních, nedůležitých parametrů, a zaměřte se pouze na skuteřné priority.
Timely (=Načasovaný)
Každý plán by měl mít i nastavenou konkrétní časovou osu. Vypracujte predikci vašeho postupu v čase směrem k definované metě a tento odhad v průběhu plnění plánu porovnávejte se skutečnými daty.
-mm-