Paralýza perfekcionismu: Proč nebýt perfektní

Ilustrační snímek

Ve světě podnikání by dokonalost neměla být vždy ten hlavní a jediný cíl. Snaha o perfektní výsledek vás může zpomalit nebo dokonce zcela ochromit. Přijměte rizika a nebojte se udělat krok jen proto, že byste možná mohli postoupit špatným směrem. Nezaměňujte dokonalost s úspěchem, protože jinak zůstanete chyceni v pasti perfekcionismu. Skutečný úspěch často zahrnuje i selhání – a vy tedy musíte zapomenout na mnoho věcí, které jste se naučili. Podle webu forbes.com totiž není všechno z toho, co jste se naučili, správné.

Snaha o dokonalost pochází ze strachu z neúspěchu

Snažíme se vyhnout se jakémukoliv ponížení a ostudě. Proto se snažíte o dobré známky, potom chcete dobrou práci, následně jste povýšeni, potkáte ideálního partnera, koupíte si krásný domek... a všechno je to nakonec snaha o ospravedlnění vlastního života a existence. To není dobré, protože ustavičná honba za vnějším uznáním a chválou nevede k pocitům naplnění a štěstí. Přesto je tedy tradičním přístupem následování pravidel, vyhýbání se experimentům a averze k riziku. Snažíme se to hrát na jistotu, a dostat tak dobré známky. Ve světě byznysu ale platí pravidla naprosto opačná.

Skutečný úspěch nevyžaduje dokonalost

Přežívají ti, kteří jsou schopni se rychle vzpamatovat z neúspěchu a poučit se ze svých chyb. Vytváření prototypů, pokusy a omyly jsou nezbytností pro to, aby se váš nápad vybalancoval a byl životaschopný. A je mnohem lepší přiznat, že nerozumíte, než předstírat, že vše víte jen kvůli tomu, abyste ochránili zdání své neomylnosti. Je důležité oddělovat dokonalost produktu od vaší sebedůvěry. Vždy se soustřeďte na příležitosti, které případné selhání přináší a neberte ho osobně. Odhodlejte se vzít si z chyb poučení a nenechat se jimi zničit.

Dejte se do toho

Paralýzu perfekcionalismu zlomíte jen tím, že něco uděláte. Neztrácejte čas věčným odkládáním. Možná že dnes nebude výsledek zcela perfektní, ale stále je to lepší, než neudělat nic. Mnoho úspěšných lidí přiznává, že v minulosti mnohokrát selhali. Tak se nesnažte dosáhnout nadpozemského ideálu – přeci jen, nikdo není dokonalý.

-jk-

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com