Palec vzhůru! Nebo dolů?

Vést obchodní jednání je často náročné i v domácím prostředí, natož pak v zahraničí, má-li kultura příslušné země s tou naší jen pramálo společného. Server Inc.com proto shrnul několik praktických tipů, jak se chovat při obchodních schůzkách se zahraničními partnery.

Oční kontakt

Na Středním východě nebo například ve Francii by vás neměly překvapit dlouhé, intenzivní pohledy. Naopak ve Velké Británii se můžete setkat spíše s tendencí vyhýbat se očnímu kontaktu.

Pozvání na drink

Neodmítejte vodku od ruského obchodního partnera. Podobně například i v Londýně je mezi obchodními partnery běžné věnovat páteční noc zábavě spojené s alkoholem, které se můžete zasmát ještě v pondělí.

Předávání dárků

Přinést dárek například v Číně může být ošemetné. Dárky je zde totiž třeba předávat veřejně, aby nemohly být pokládány za úplatky. Žlutý obal s černými nápisy by Číňanům evokoval smrt. Podobně nevhodná je bílá, černá nebo modrá barva obalu a dárky typu nožů, hodin nebo kapesníků.

Palec vzhůru

Pěst se vztyčeným palcem znamená na Západě „skvělé“. V Afghánistánu, Íránu nebo Iráku má však stejně vulgární význam, který my známe pod vztyčeným prostředníčkem a do obchodního jednání rozhodně nepatří.

Dotyky mezi muži

Zatímco v USA není běžné, aby se muži v obchodním styku přátelsky poplácávali nebo objímali, jinde to není nic neobvyklého. V Egyptě vás obchodní partner může poplácat po stehně, v Latinské Americe vás bude běžně objímat kolem ramen nebo hladit po zádech. Není třeba to chápat nijak dvojsmyslně.

Další rady v článku se týkají toho, při jakých příležitostech mluvit o obchodu, kdy si můžete dovolit nesouhlasit, jak se obléci apod. Celá prezentace rad je k dipozici pod tímto odkazem.

-kk-

Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Inc.com