Motivace zaměstnanců je nikdy nekončící výzva. Manažeři se stále snaží přijít na to, jak zaměstnance odměňovat a povzbudit tím jejich pracovní úsilí.
Frederick Herzberg je velmi známým spisovatelem zabývajícím se motivací zaměstnanců. Nejznámější je jeho „dvoufaktorová teorie“. I přesto, že vychází z pokusů z 50. a 60. let, je v ní mnoho pravdy i dnes, protože se ještě nikomu nepodařilo jeho tvrzení vyvrátit.
Dva faktory podle Herzberga jsou v tom, že existuje řada věcí, které vedou k uspokojení zaměstnance, ale existuje i druhá řada věcí, které vedou k jeho nespokojenosti.
První faktory odkazují hlavně na pracovní podmínky z hlediska pracovního prostředí, ne samotné práce. Jedná se o osvětlení, hladinu hluku, pokojovou teplotu a bezpečí. Je to také mzda, která není založená na výkonu, ale je hodinová nebo měsíční. Tyto faktory nazývá Herzberg „hygienickými faktory“. Pokud budou všechny v pořádku, je to dostatečná motivace pro zaměstnance, možná větší než vztahy s nadřízeným.
Druhá sada faktorů zahrnuje pocit úspěchu, prémie, vzdělávání, zodpovědnost a radost z práce – „motivační faktory“. Tyto faktory motivují zaměstnance k tomu, aby pracovali pilněji, protože vidí přímé spojení mezi svým úsilím a výsledkem tohoto úsilí.
Hlavní myšlenka této teorie je ta, že tyto dva faktory jsou nezávislé. Je možné, aby byl zaměstnanec v práci šťastný, i když jsou pracovní podmínky nevalné, ale jeho úsilí má dostatečné výsledky.
-pk-