Organizační struktura (1/2): K čemu to je?

Formální struktura firmy je dobrá věc – dokud se jí zaměstnanci musejí držet jen volně. Měli byste jim umožnit také interakce, které jim samotným budou připadat vhodné a užitečné.

Ilustrační snímek

Ukázalo se to ve výzkumné studii Searching for Structure: Formal Organization Design as a Guide to Network Evolution (Hledání struktury: Formální struktura organizace jako podklad pro rozvoj sítě), pro kterou byl vytvořen výpočetní model, založený na jednání jednotlivých aktérů.

Jak se vyvíjejí sítě interakcí napříč firmou

Pokud neexistuje žádná formální struktura, může zaměstnanec, který hledá kolegu vhodného ke spolupráci, buď žádného vhodného kolegu nenalézt, nebo může navázat spolupráci s nevhodnou osobou, což mu také nijak nepomůže.

Druhý zmíněný typ chyby napraví samotní zaměstnanci, protože jakmile si jeden z kolegů uvědomí, že nejsou ve vhodné roli pro spolupráci, ukončí ji. Když však zaměstnanec žádnou vhodnou protistranu nalézt nedovede, k přínosné spolupráci také nedojde. Zde je tedy nutná koordinace, tvrdí článek na webu obchodní školy INSEAD.

Bez formální struktury je spolupráce obtížnější

Organizace nemusejí být velké na to, aby jejich zaměstnanci měli potíže navázat vztahy prospěšné a užitečné pro spolupráci. Aby bylo zajištěno, že se lidé, kteří spolu mohou na něčem vhodně spolupracovat, skutečně potkají, je nutné v organizaci mít aspoň nějakou formální strukturu.

Sociální síť uvnitř organizace se postupně stává rigidnější a rigidnější, protože lidé komunikují spíš jen s těmi, které znají, a nově navázaných vztahů tolik nepřibývá. Na jedné straně se tak snižuje riziko zahájení neproduktivní spolupráce. Na druhé straně se však zvyšuje riziko, že vůbec nedojde k potenciálně velmi přínosným spolupracím.

Formální struktura firmy nemusí být ideální. Může to být víceméně náhodně nastavená struktura – protože i tak nutí zaměstnance, aby spolupracovali s novými lidmi. Tímto způsobem nás formální struktura nutí znovu a znovu objevovat cenné kontakty a rozvíjet užitečnou spolupráci.

Nezbytné však je, aby organizační struktura byla prosazována a vymáhána pouze mírně. Aby to fungovalo co nejlépe, zaměstnanci musí být vedeni ke spolupráci s ostatními, zároveň však musí mít možnost spolupráci ukončit ve chvíli, kdy zjistí, že daný konkrétní pracovní vztah není to, co pro dokončení určitého úkolu potřebují.

-jk-

Zdroj: INSEAD Knowledge - znalostní portál mezinárodní MBA školy INSEAD
Zobrazit přehled článků ze zdroje INSEAD Knowledge

Články v sérii

Aktuální

Organizační struktura (1/2): K čemu to je?

Aktuální

Organizační struktura (2/2): Potřebujete zasedací pořádek?