Nastane-li jakákoli krize – například nyní diskutovaná krize ekonomická – lidé si na sebe okamžitě začnou ukazovat prstem a obviňovat se. Jak by se tomu měly pracovní týmy vyhnout?
- Vyzvěte každého člena svého týmu, aby si zapamatoval čtyři slova: Více pomáhejte, méně suďte. Uvědomte si, kolika lidem to pomůže.
- Snažte se přimět členy týmu, aby se soustředili na budoucnost. Nemá smysl zabývat se minulostí, kterou nelze změnit.
- Snažte se přimět lidi, aby převzali odpovědnost za své chování. Někdy je jednodušší vidět chyby u druhých než u sebe. Nemusíme však být schopni změnit to, co dělají jiní. Každý by měl začít u sebe.
- Přimějte každého, aby se zamyslel, čemu se může z krize naučit. Zapojte členy týmu do přemýšlení o tom, jak se mohou z krize poučit a růst.
- Přimějte každého, aby se zamyslel, čemu se můžete všichni z krize naučit. Po individuální reflexi přichází na řadu reflexe kolektivní. Hledejte způsoby lepší komunikace a spolupráce.
- Přimějte každého, aby se zdržel mluvení, je-li rozčílený nebo mimo kontrolu. Všichni můžeme být rozčílení. Neměli bychom však o ničem diskutovat, dokud se neuklidníme a neutřídíme své myšlenky.
- Než začnete mluvit, ujistěte se, že to nějak pomůže. Nejde jen o to, abyste zdůraznili, že máte pravdu. Pravda můžete zranit jednotlivce i poškodit týmovou práci. Hledejte proto řešení, které přinese výsledky.
-kk-