Někteří lidé mají přirozený talent pro vyjednávání, což jim samozřejmě pomáhá v práci a kariéře. Vyjednávat se však mohou naučit i ti, kterým dělá prosazování vlastních názorů a potřeb větší problém. Pokud se chcete stát lepšími vyjednavači, můžete začít následujícími radami, co při vyjednávání nedělat.
Nezačínejte agresivně ani defenzivně
Ukažte nadšení, nikoli rozčílení. Jakékoli pracovní jednání – ať už s vaším šéfem, kolegy nebo klienty – začínejte přátelsky.
Nevymýšlejte si
Komukoli dnes stačí podívat se na internet, aby si ověřil, zda mluvíte pravdu nebo ne. Zvláště u snadno ověřitelných věcí si proto nic nevymýšlejte.
Nesnažte se dominovat diskusi
Raději poslouchejte druhou stranu, abyste si ujasnili, co je pro ni důležité. Pak můžete lépe prosadit to, co chcete říci. Když předvedete jen monolog v podobě prezentace své myšlenky, bude to druhá strana chápat jako útok.
Nepodceňujte přípravu
Snažte se shromáždit co nejvíce faktů, důkazů a čísel o tom, co chcete říci. Vždy musíte mít připravené výhody a přínosy svého návrhu. Žádat o něco bez silných argumentů je ztráta času, která může navíc ještě zhoršit vaši vyjednávací pozici do budoucna.
Nevyvíjejte přílišný nátlak
I když někoho donutíte, aby vám na něco kývl, nemusí to pro vás být výhra. Pokud někdo nevěří tomu, co slibuje, nakonec to nesplní. Vaším úkolem není donutit, ale přesvědčit.
-kk-