Naslouchám, tedy jsem

Dobré naslouchání je velmi důležité pro efektivní komunikaci a pracovní úspěch. Většina z nás ale neví, jak naslouchat inteligentně, systematicky a účelně. Pokud si ze svého posledního jednání pamatujete více to, co jste říkali vy, než co říkali ostatní, pravděpodobně máte špatné naslouchací návyky. Chybné naslouchací návyky mohou způsobit nedorozumění, promeškání důležité schůzky, neporozumění pokynům apod., nebo dokonce zhatit kariéru. Podle odhadů manažeři stráví 45% času z běžného pracovního dne nasloucháním. Někteří manažeři věří, že si vydělávají až z 60% nasloucháním.

Uvědomit si nedostatečné naslouchací schopnosti a snažit se je překonat, vám pomůže stát se mistrem v naslouchání. Následující rady vám pomohou zlepšit uvědomění a efektivitu naslouchání:
1. Zvyšte své naslouchací schopnosti – neskákejte do řeči, dejte najevo zájem, při neporozumění se ptejte, pokud skočíte druhému do řeči, pokaždé se omluvte.
2. Dejte si na naslouchání čas – dejte mluvčímu najevo, že nemusí spěchat.
3. Věnujte mluvčímu plnou pozornost – buďte pohotoví, dívejte se druhému do očí, naklánějte se dopředu, přikyvujte, povzbuzujte mluvčího komentáři a dotazy.
4. Přizpůsobte rychlost svého myšlení mluvčímu – nemyslete dopředu.
5. Soustřeďte se na obsah sdělení – nevšímejte si přízvuku, stylu řeči apod.
6. Čtěte mezi řádky – všímejte si postojů, potřeb a motivů skrývajících se za slovy mluvčího, měnící se tón řeči a síla hlasu mohou mít význam, stejně jako pohyby, gesta a výraz tváře.
7. Nebuďte roztržití – nenechte se vyrušovat zvuky, objekty a lidmi z okolí.
-ba-
Zdroj: Vault.com - americký portál a online komunita zaměřená na rozvoj kariéry
Zobrazit přehled článků ze zdroje Vault.com