Dobrý spíkr pozorně sleduje své publikum, naslouchá a přizpůsobuje se jeho potřebám v průběhu svého vystoupení. Nemusí ovládat telepatii, aby poznal, co si publikum myslí a jak se cítí. Stačí mu k tomu schopnost pečlivě pozorovat okolí a zkušenosti získané praxí.
Pro ty, kteří s veřejným vystupováním ještě tak velkou praxi nemají, přinesl server Trainingmag.com přehled verbálních a neverbálních projevů publika spolu s tipy, jak si získat jeho pozornost.
Publikum, které jste zaujali, kývá, usmívá se, naklání se směrem k vám, dělá si poznámky, udržuje oční kontakt, působí soustředěně, směje se vašim vtipům a příběhům a klade relevantní otázky.
Publikum, které jste nezaujali, zavírá oči, klimbá, zívá, odklání se, nervózně se vrtí, nekouká vám do očí, hraje si s telefonem, čmárá si, mluví se sousedy, sleduje hodinky, má skřížené paže, klade nepřátelské otázky nebo dokonce odchází.
Chcete-li si znovu získat své publikum, zkuste následující kroky:
-
Přijďte blíže k publiku.
-
Mluvte trochu více nahlas.
-
Ukažte větší nadšení pro svou řeč.
-
Přidejte více otázek.
-
Více zdůrazněte hlavní body svého sdělení.
-
Více se uvolněte.
-
Zapojte publikum do nějaké skupinové aktivity.
-
Zapojte relevantní osobní příběh nebo vtip.
-
Ptejte se na příklady nejlepší praxe v daném kontextu.
-
Zeptejte se, zda je to, co říkáte, zajímá.
-kk-