Každý lídr by měl mít na paměti přísloví „mluviti stříbro, mlčeti zlato“. Přesně totiž vystihuje skutečnost, že lídr musí umět nejen mluvit, ale také naslouchat a vědět, kdy je právě mlčení tím nejlepším řešením. Pokud si nejste jisti, kdy byste v rámci profesionální komunikace měli mlčet, přečtěte si následující doporučení serveru inc.com.
1. Když se vás někdo na něco ptá
Mlčení v tomto případě neznamená, že byste neměli odpovědět. Znamená to neskákat druhým do řeči, než položí celou otázku, a také nezačínat odpověď slovními vycpávkami typu „ehm“, „tedy“ nebo „takže“.
2. Když sami nevíte, o čem mluvíte
Chvíle ticha bývají velice nepříjemné, a proto máme přirozenou tendenci vyplňovat je slovy. Pokud však nemáte nic užitečného, čím byste ticho mohli vyplnit, raději mlčte. Ne nadarmo se říká, že vše co řeknete, může být použito proti vám.
3. Když mluvíte více o sobě než o druhých
Lídr by měl klást důraz na sdílení informací, nikoli vychvalování své osoby. Měl by se snažit svým lidem pomoci, nikoli ukazovat, že on sám ví vše nejlépe.
4. Když chcete druhé něco naučit
Nenabízejte hned odpovědi. Umožňujte druhým vyjadřovat vlastní myšlenky a vytvářet vlastní řešení. Učte je, aby si odpovědi hledali sami.
5. Když vaše vyprávění druhé nezajímá
Přemýšlejte o tom, ke komu mluvíte. To, že vaši přátelé trpělivě snášejí opakování historky o tom, jak jste se seznámili s manželkou, ještě neznamená, že je to zajímá a už vůbec ne, že to bude zajímat někoho mimo okruh vašich nejbližších.
6. Když začínáte s prezentací
Zkuste předstoupit před publikum a chvíli mlčet. Vaši posluchači se velmi brzy začnou cítit nesví a budou přemýšlet, co se vám stalo. Když pak začnete mluvit, bude větší část publika na vaší straně.
-kk-