Všeználek na pracovišti

Všude byl, všechno zná a vy s ním musíte pracovat. Může to být váš podřízený, kolega nebo šéf. Většinou trpí pocitem nejistoty, ale může se chovat jako všeználek i proto, že již v minulosti dosáhl určitých úspěchů pomocí postupů, které považuje za jediné správné. Zkrátka má pocit, že musí ostatním do nejmenších podrobností říkat, co a jak mají dělat. Jak zvládnout spolupráci s někým takovým?

Ilustrační snímek

Váš přístup ke spolupráci s všeználkem by se měl odvíjet od toho, v jaké pozici vůči němu jste. Zajímavý článek na toto téma přinesl server Harvard Business Review.

Pokud je všeználek váš podřízený, pak mu musíte poskytovat zpětnou vazbu, aby jasně pochopil, proč má změnit svůj postoj.

Je-li to kolega, vycházejte ze vzájemných vztahů. Jestliže jste kamarádi, můžete si otevřeně popovídat. Jestliže se však moc neznáte nebo nemáte příliš dobré vztahy, dávejte si pozor, abyste sami nepůsobili jako všeználek. Raději se nejprve snažte vytvořit si bližší vztah.

Pokud je všeználek váš nadřízený, je třeba největší opatrnosti. Všechny situace, kdy se sice projevuje, jako kdyby všude byl a všechno znal, ale není to nijak důležité, nechte být. V ostatních případech, kdy je důležité přesvědčit šéfa ke změně postoje, se držte následujících kroků.

1. Položte správnou otázku

Zeptejte se, zda už váš šéf podobnou situaci zažil a jak ji řešil. Dobré je také použít otázku, která bude začínat: „Co když… ?

2. Získejte čas

Řekněte šéfovi, že to zní jako dobrý nápad. Zároveň jej však požádejte, zda můžete například do konce týdne shromáždit více informací a názorů.

3. Upozorněte na rizika

Pokud vidíte nějaká skutečná rizika, pojmenujte je. Řekněte, že si chcete být jisti, že nedojde k problémům a požádejte například ještě o konzultaci s dalšími zapojenými pracovníky.

Když se vám podaří nadřízeného přesvědčit, aby změnil názor nebo uvažoval i o jiných variantách, nevychvalujte sami sebe, jak jste skvělí. V první řadě poděkujte nadřízenému.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review