Je příprava strategie naivní a marná činnost?

Ilustrační snímek

Někteří lidé tvrdí, že strategie dnes už není potřeba. Byznys však bez strategie nikdy nemůže využít celý potenciál člověka. Bez procesu aktivního myšlení o našich zážitcích a poctivé reflexe toho, co se odehrálo, bychom se prostě nikdy nemohli něco nového naučit.

Méně než polovina ze všech strategických plánů úspěšně dosáhne stanovených cílů. To není moc dobré. Nicméně máme silný argument pro to, aby formulování a vytváření strategie pro nás bylo relevantní i nadále: strategický přístup k byznysu – a vlastně i k celému životu – nám jako lidským bytostem dává moc dobrý smysl.

Dobrá strategie se zaměřuje na několik málo klíčových cílů

Žádná organizace ani člověk nemůže dělat všechno. Naše pozornost nás limituje. Proto si musíme určit priority. Musíme si velmi dobře zvolit, na co se soustředit. Musíme poznat, co je nejdůležitější, co je klíčové pro to, aby se věci daly do pohybu správným směrem.

Ve světě byznysu to znamená, že musíme poznat, na čem nejvíc záleží našim zákazníkům. Musíme se zaměřit na to, co vede k dokonalosti, a co je tak trochu skryté, radí psycholog Daniel Goleman. Protože je svět plný vyrušení, je právě soustředění a zaměření se to, co potřebujeme, stále více důležité.

Myšlení do budoucna je nezbytné

Tím, že se na vše podíváme s nadhledem a uvědomíme si celkový obrázek, získáme možnost vědomě se rozhodovat. Nesmíme být neustále ztraceni v každodenních provozních činnostech, protože tak bychom nemohli přemýšlet o tom, kam má vést naše budoucnost. Pokud chcete být úspěšný stratég, musíte se sami sebe neustále ptát na následující otázky, tvrdí web obchodní školy INSEAD.

  • Co naše společnost přináší světu, v čem zlepšuje životy?
  • Je to, co děláme, prospěšné?
  • Jak můžeme dnes zůstat relevantní a přidávat hodnotu – a jak v budoucnu?

-jk-

Zdroj: INSEAD Knowledge - znalostní portál mezinárodní MBA školy INSEAD
Zobrazit přehled článků ze zdroje INSEAD Knowledge