Znalost zvyklostí při mezinárodních jednáních dnes neustále nabývá na důležitosti. Avšak s rozvojem technologií a sociálních sítích má globalizace se rozdílnosti mezi kulturami zmenšují. Začíná revoluce v obchodních jednáních a staré stereotypy jsou nahrazovány novým univerzálním vyjednávacím jazykem.
O Číňanech se říká, že jsou na schůzky výborně připraveni a jsou to tvrdí vyjednávači. Indové si prý rádi dají na čas a snaží se docílit vzájemné důvěry. Saudové neradi pospíchají a jsou velmi byrokratičtí, atd. Avšak nikdy nezapomínejte, že právě tyto zvyklosti zrovna pro vašeho obchodního partnera platit nemusí, protože on je samostatné individuum a jednání musíte uzpůsobit jemu, ne zemi, odkud pochází.
Nehledě na kulturní zázemí mívají lidé při obchodním jednání všude na světě podobné motivy. Budete úspěšní, když právě tyto emoční potřeby vašeho protějšku dokážete uspokojit. Může jít o respekt, potřebu ujištění, sounáležitosti, pocit kontroly nad věcí apod. Většina jednání je tedy dokončena na základě splnění právě těchto emočních kritérií.
O emočních motivech se obvykle nemluví. Většinou se všechna pozornost věnuje ceně, kvalitě, době dodání apod. Proto bedlivě sledujte svůj protějšek, jak se projevuje. Naslouchejte a zjistěte, o co skutečně při jednání jde.
Další otázka, která souvisí s individuem nehledě na jeho národnost, je jeho povaha. Někdo je od narození optimistou, jiný ne. Jeden uvažuje koncepčně, jiného zajímají detaily. Pokud budete komunikovat v souladu s naturelem vašeho partnera, spíše se vám podaří ho ovlivnit. To znamená, že pokud na emočně orientovaného člověka půjdete s logickými argumenty, nejspíš moc daleko nedojdete.
Všechny výše uvedené poznatky z obchodních jednání nemají nic co do činění s národnostními stereotypy. Vždycky jde o pečlivé posouzení jednoho konkrétního člověka, se kterým právě jednáte.
-th-