Vždy zvažte individuální zájmy
Důkladně pouvažujte o těch zájmech, které mohou být v konfliktu. Neočekávejte, že protistrana přirozeně uvidí, jak váš požadavek nebo návrh plně odpovídá celkovým cílům firmy, klade nám na srdce článek na webu obchodní školy INSEAD.
S protistranou se budete často lišit v názorech i v perspektivě, ze které dané téma uvidíte. I vaše priority mohou být naprosto odlišné – zvláště pokud jste oba ze zcela odlišných oddělení a zabýváte se jinými věcmi.
Pamatujte, že uvnitř organizace existují jedinečné KPI (ukazatele výkonnosti), které podněcují zdravé soutěžení. To je naprosto v pořádku. Obecně vzato je potřeba, aby různá oddělení vyvažovala navzájem své zájmy a hledala tak řešení, která budou dobrá pro organizaci jako celek.
Nevěřte škatulkám ani neověřeným předpokladům
Když jste v dané organizací už pár let, vaše zkušenosti s některými z vašich kolegů a leckdy i pomluvy a klepy mohou být během vyjednávání významným faktorem. Snadno můžete nabýt dojmu, že jeden z vašich kolegů je vždy ten, kdo vám pomůže a podrží vás. Nebo naopak možná máte dojem, že někdo jiný se za každých okolností snaží využívat zdroje ostatních pro vlastní účely.
Takové názory na druhé často nemusejí být založena na faktech. Jenže jakmile na základě klidně jen jedné zkušenosti máme takový obrázek o někom v paměti, mívá leckdy dopad na naše chování k nim.
Lidé mohou být často označováni za sobce nebo naopak ochotné pomoci jen na základě několika málo příkladů, kdy se ve skutečnosti chovali pouze tak, jak tomu byly nakloněny podmínky. Až příliš často se tak určitých vztahů buď zcela vzdáme nebo je považujeme za samozřejmé a neohrozitelné. Obojí znamená, že tím jsou omezeny naše šance odhalit nové příležitosti nebo změnit pohled na kolegy.
-jk-