Kdo chce mít vliv na svého šéfa, musí porozumět především sám sobě

Ilustrační snímek

Ve firmách to bývá tak, že se něco rozhodne na nahoře a pak to kaskádovitě postupuje až k pracovníkům na nejnižší úrovni. Co to znamená pro vaši snahu být lídrem, ať už jste na jakékoli úrovni řízení? Podle Harryho Kraemera, bývalého generálního ředitele společnosti Baxter International a autora několika úspěšných knih o managementu, je to o dovednosti řídit své nadřízené.

Tato dovednost je klíčovou součástí leadershipu založeného na hodnotách. Vyžaduje mimořádně jasnou představu o tom, čeho chcete dosáhnout. Musíte také mít dostatečné sebevědomí a být si jisti správností toho, co prosazujete, tvrdí web smartblogs.com.

Osobní sebereflexe usnadní komunikaci

Umět řídit své nadřízené je velmi důležité především v období, kdy firma prochází rychlou a významnou proměnou. V takové situaci je totiž zpětná vazba od lidí na nejnižší úrovni velice potřebná a přínosná. Čím větší vliv na strategické směrování firmy mají tito lidé, tím snadnější je celá transformace a restrukturalizace.

Zásadní v těchto situacích je sebereflexe a poznání sebe sama. Máte tendenci odporovat změnám? Opravdu vám na nich záleží? Musíte v prvé řadě porozumět sami sobě, svým hodnotám. Díky tomu lépe pochopíte i to, jak ovlivňujete své kolegy.

Zpětná vazba a výměna informací oběma směry

Snažte se získávat komentáře a nápady od lidí, kteří jsou pod vámi. Na jejich základě formulujte své názory a ty pak předávejte lidem nad vámi. Může jít o poznatky o tom, co si myslí a co říkají zákazníci, co na výrobní lince funguje a co naopak ne apod. Všechny tyto informace se musí dostat k top managementu. Poskytují totiž velmi důležitou perspektivu.

Autor sám vzpomíná, jak nikdy nepřestal vyhledávat zpětnou vazbu ohledně svých rozhodnutí ani tehdy, když se stal generálním ředitelem obrovské firmy. A lidé mu ji dávali. Naštěstí pro něj to nebyla jen negativní zpětná vazba. Jeho otevřený postoj zafungoval a on tak byl rychle informován i o tom, co se podařilo.

Knihy

KRAEMER Harry M.: Becoming the Best: Build a World-Class Organization through Values-Based Leadership. San Francisco: Jossey-Bass, 2011. 224 s.

KRAEMER Harry M.: From Values to Action: The Four Principles of Values-Based Leadership. San Francisco: Jossey-Bass, 2011. 224 s.

-jk-

Zdroj: SmartBlogs.com - síť odborných blogů
Zobrazit přehled článků ze zdroje SmartBlogs.com