Navyšte svou emoční inteligenci ve třech krocích a staňte se lepším manažerem

Emoční inteligence je schopnost vnímat emoce lidí kolem sebe a efektivně na ně reagovat, ale stejně tak se i vyznat v těch svých a umět je regulovat. Vysoká emoční inteligence, která je ze své podstaty úzce spjatá s komunikačními dovednostmi, je nesmírně důležitá u manažerů při vedení týmu. Jak navýšit svou emoční inteligenci, lépe komunikovat se svými podřízenými a stát se tak lepším vedoucím? Zde jsou tři tipy, jak na to.

Ilustrační snímek

Tento text vychází ze článku na webu INC.com.

Buďte trpělivější

Když se lidem děje nějaké příkoří nebo jsou součástí určité vyhrocené nebo emočně vypjaté situace, často se nechávají strhávat svými pocity. Jsme od přírody nastaveni tak, abychom ke všemu, co vidíme, zaujali nějaké emoční stanovisko a tyto své emoce pak ihned následovali v tom, co děláme a co si myslíme. Jedním ze způsobů, jak navýšit vlastní emoční inteligenci a regulovat to, jak reagujeme na situace a lidi kolem nás, je být trpělivější. Jakmile se stane nějaká situace, která vyžaduje váš názor nebo řešení a která ve vás zároveň vzbuzuje silné emoce, pokuste se rozhodování a jednání posunout na později. Díky tomu ty nejsilnější emoce opadnou a vy situaci uvidíte mnohem více racionálně.

Vnímejte situace v celém jejich kontextu

Lidé mají často tunelové vidění. Vnímají věci jenom ze svého úhlu pohledu a mají problém vidět situace v celém jejich kontextu. Nejsou tak schopni se vžít do ostatních lidí, neumí se na problém podívat z více úhlů a často jsou tak oběťmi svých vlastních emocí. Snažte se vždy jakoukoliv složitou situaci vnímat v celém jejím kontextu. Buďte empatičtí, vžijte se do svých kolegů a podřízených a snažte se pochopit, proč jednají tak, jak jednají.

Naučte se skutečně kvalitně naslouchat

Abyste mohli vnímat emoce lidí kolem sebe a abyste na ně dovedli efektivně reagovat, musíte se nejdříve ze všeho naučit kvalitně naslouchat. Co to znamená? Znamená to, že když někdo jiný mluví, pouze nečekáte na to, až domluví, abyste mohli začít mluvit vy. Znamená to, že když vám někdo něco říká, skutečně nad obsahem této promluvy přemýšlíte a případně se i doptáváte na další informace. A také to znamená, že se snažíte aktivně vnímat emoce druhé strany, správně si je vykládat a reagovat na ně.



-mm-

Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Inc.com