Jak si správně nastavit realistické, ale ambiciózní cíle pomocí metody SMART

Nastavování cílů představuje rozdíl mezi sněním a dosahováním úspěchů. Ten, kdo si neumí správně nastavit cíle, je odsouzen k tomu, že většího úspěchu nikdy nedosáhne. Proto se pojďmě podívat na to, jak si správně nastavit cíle pomocí efektivní metody „SMART“.

Ilustrační snímek

Jak uvádí blog Briana Tracyho, metoda „SMART“ je zkratkou anglických slov, které odkazují na to, jaké vlastnosti a charakteristiky mají mít cíle, které si nastavujete, aby byly realistické a dosažitelné, ale zároveň dostatečně inspirativní a motivační.

„Specific“ (specifické)

Cíle, které si dáváte, musejí být konkrétní a zcela specifické. Kdybychom použili příklad se sportem, nesmíte si říct akorát „zlepším se v běhu“, ale musíte si říct „zlepším se v uběhlé vzdálenosti za jednu hodinu o 20%“. Ten samý princip samozřejmě platí i pro nastavování cílů v práci, a to včetně nastávování cílů pro váš celý tým.

„Measurable“ (měřitelné)

Váš cíl nesmí být vágní. Nesmí se vznášet kdesi v mlze. Musí být zcela jasně změřitelné, jestli jste ho již dosáhli nebo ne. Proto je nutné si cíle, i pokud by se týkaly třeba soft skills nebo těžko definovatelných věcí, vždy kvantifikovali pomocí čísel, procent, délky, času nebo jiných konkrétních dat.

„Achievable“ (dosažitelné)

Vaše cíle musí být ambiciózní. Ale zároveň realistické. Rozhodně není dobrou cestou si dávat schválně přehnané cíle, o kterých víte, že je pravděpodobně nedosáhnete, protože pak budete akorát demotivovaní. Váš celkový cíl si rozdělte na menší, lehce zvládnutelné pod-úkoly.

„Relevant“ (relevantní)

Váš cíl musí být relevantní. Musí se jednat o prioritu, ne žádný vedlejší úkol. A zároveň se musí týkat oblasti, kterou jste schopni sami výrazně ovlivnit. Jen těžko si budete dávat za cíl, že se například inflace v ČR dostane příští rok na 2 procenta.

„Timely“ (časově ukotvené)

Vždy musíte definovat, kdy chcete svých cílů dosáhnout. Spolu s nastavením cíle si vypracujte i časový plán a sepište si, jaké dílčí kroky musíte k jeho dosažení udělat – a také v jakých časových úsecích.



-mm-

Zdroj: BrianTracy.com - blog předního světového odborníka na rozvoj lidského potenciálu a osobní efektivity
Zobrazit přehled článků ze zdroje BrianTracy.com